JB eller Record ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

JB eller Record ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JB eller Record ?

Hej!
    Kort och gott, ska köpa ny jerkrulle.
    Rullen kan även komma att användas till lite trolling och dylikt med men som sagt mestadels rätt tungt fiske.
    Fördelar, nackdelar vill veta allt =).
    Kanske andra förslag i samma prisklass?
    Tack på förhand
    // Gustav

Hej!

Hade tagit en JB, en enkel rulle som verkar hålla hyffsat, har svårt att föreställa mig att en Record skulle hålla bättre, har dock ingen erfarenhet av den.

Äger själv tre JB för närvarande!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Har en Record 51 det stark trevlig rulle där du kan dra åt bromsar och annat utan att det påverkar motståndet, du kan även veva in tunga drag utan något större motstånd i veven, rullen är väldigt stabil att kasta med jämfört med dom flesta andra Amb. går utmärkt i motvind och sidvind,
      Sedan har du en stor nackdel det är linmängden du får bara på 135m 0.35 nylon, skall du ha flätlina i grövre diameter får du på för lite lina enligt mig, 0:20 är väl en max-tjocklek för en vettig lin-mängd. 60/61 modellen tar 100 m 0:40 så det blir väl samma skit i linmängd som 50/51 det är bara 60/61 med HC spole som tar mer lina 200m 0:40 men då är du uppe på en 6000 storlek.

Jag runk-fiskar nästan aldrig så JB rullar överlåter jag till dom som tycker om det.

Kommentera

Ja jag läste på lite om recordrullarna och just det med linmängden kanske kan vara ett rätt stort handikapp när man trollar, ite för att jag någonsin använt all lina på rullen så det kanske mest är en smaksak.
        Hur funkar JB:n , hur är den att kasta med och så ?

Kommentera

Använder en rcn50 till jerk och en rcn60 till dragrodd/trolling kan inte annat säga att dom funkat toppen för mig, blev som påpekats tidigare nervös när jag såg de gick på så lite lina tror jag har typ 90m 0,28 på jerkrullen typ men har så här i efterhand aldrig känt mig orolig över de, som sagt använder man nog inte all lina, men bara för jag säger de får jag väl på något som rusar ut all min lina

Kommentera

Halloj,
            Jag har en JB för tail o jerk fiske, men använder den mest på höst/vår
            Till lite snabbare fiske så kör jag en record 51/61 lär mig aldrig vilken modell jag har
            Så recorden använder jag från Maj- September. Recorden har högre utväxling än JB så den passar bra till spinnare m,m

Det är 2 grymt bra rullar.
            Angående mängd lina du får på recorden, kör själv med 0.40 lina på min o jag har aldrig varit orolig att jag ska få slut på lina...

Kommentera

Recorden är en helt annan rulle en JB´n den använder bara spol-lagren när man vevar in, vid utkast snurrar både spol-axel och spole på kullagren i gavlarna, medan JB´n roterar på bussningarna inne i spolen.

Jag fiskar mycket kust-fiske med beten mellan 30-40 gr och ett ordentligt spö för lång-kastning därför kan jag inte gå över 0:20 i flät-lina då finns stor risk att jag kastar ut linan.

Kommentera

Tack så mycket för alla tips och tyckanden, ska in och klämma och känna lite på fiskebutiken idag tänkte jag så då är det kanon att ha lite sånt här i bakhuvudet när man åker dit =) !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av mikee, 2005-05-17, 22:24
                11 svar
                13 508 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg jimmy85
                av jimmy85