Conger conger. En fiskehistorie fra Bergen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Conger conger. En fiskehistorie fra Bergen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Fy satan vilka monster
    Grymt bra historia!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
      Kleipp=Huggkrok, hur gammal är en sån ål, växer dom sakta i Norge?
      Så går Skate=Rocka och Havsål tillsammans?
      Hvor gamle de blir er jeg ikke sikker på. I det hele en art man vet svært lite om.
      Denne plassen er veldig bra både for skate og havål, så her påtreffes de i alle fall sammen.
      Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

      Kommentera


      • #13
        Oz, bedrivs det någon forskning om denna fisk i Noreg? Har ni kontaktat Norska havsforskningsinstitutet och frågat om något samarbete?
        Var själv på Röst i augusti och vi märkte på en vecka 6 stycken kveiter
        och tog prov.
        Hur är den som matfisk?
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
          Oz, bedrivs det någon forskning om denna fisk i Noreg? Har ni kontaktat Norska havsforskningsinstitutet och frågat om något samarbete?
          Var själv på Röst i augusti och vi märkte på en vecka 6 stycken kveiter
          och tog prov.
          Hur är den som matfisk?
          Foregår ikke noe forskning på den i Norge for øyeblikket. Vi hadde ende kontakt med Havforskningsinstituttet angående noen andre arter, men ikke havålen. En av gutta skriver på en mastergrad i marinbiologi, og gjennom ham fikk vi kontakt med en forsker i Spania som drev noe forskning på ålene. Vi tok endel finneprøver, la på sprit og sendte nedover. Har ikke hørt noe om resultatene derfra, men såvidt jeg husker var det et prosjekt som skulle gå over relativt lang tid.
          Har ikke prøvd den som matfisk selv, de vi har fått har blitt satt ut igjen, men snakket med en bekjent som fikk en på 13 kilo utenfor Egersund. Han mente den var en fantastisk matfisk.
          Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

          Kommentera


          • #15
            Kempeflott!! (Kan man säga så?)

            Min mor är från Kristiansund och min bestefar var yrkesfiskare.
            Han hade någon form av krabbtinor tror jag det var, i dom kunde det ibland sitta havsål.
            Jag minns att jag tyckte dom var riktigt otäcka.
            Minns också att Marulk tyckte han var skräpfisk och slängde dem på gödselstacken.
            Det var många år sen jag var där och ännu längre sedan jag fiskade där. Någon som känner till fisket runt Kristiansund?

            //Cole
            http://sportfisher.se

            Kommentera


            • #16
              En underbar berättelse om ett spännande fiske!
              Norska eller danska texter är inte så svåra att förstå om man läser med eftertanke. Värre är det med isländskan.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #17
                vart finns dom där monstren någonstans? lite större än i sverige hörre du ;P
                Djurgårn härskar

                Kommentera


                • #18
                  Det är en grym story och kanonbilder så därför skickar jag en liten gåva från Trumman.com
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                  Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av jagkallasante Visa inlägg
                    vart finns dom där monstren någonstans? lite större än i sverige hörre du ;P
                    Disse finnes langs norskekysten fra ca Langesund til Trondheim. Disse er tatt nord for Bergen. Artens potensiale vet man i grunn lite om, men det er tatt fisk på vel over 70 - 80 kilo i trål ved Island. Det ble landet ny norsk rekord på 22,5 kilo for kun et par uker siden, men jeg vet det er tatt fisk på over 30 kilo fra land i Norge tidligere. Plassen der disse er tatt har vi hørt historier om fisk på 40 kilo tatt på line.

                    Bergman: Man tackar!
                    Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

                    Kommentera


                    • #20
                      En helt grym artikel om en fantastisk fisk, Well done. En fråga, när är det sas säsong för Congern i Norge? Jag är ålfantast och skulle gärna lägga några dagar på mete...
                      "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                      "Keep it simple"

                      //Jan O
                      www.fisheco.se
                      www.brofiske.net
                      www.magazinefisheco.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Arbetar...
                      X