Laxtrolling på Vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxtrolling på Vänern

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Laxtrolling på Vänern

    Laxtrolling på Vänern!

    Äntligen var det dags för att åka till Vänern och trolla lax. Jag hade aldrig tidigare testat denna form av fiske. Så jag hade stora förväntningar på att få drilla några fina fiskar, kanske skulle jag få min första insjölax. Jag och Kari hade planerat resan så att vi skulle åka ner på måndag eftermiddag och vara åter hemma på lördag kväll. Resan ner gick väldigt bra, med massor av fiskesnack! Vi hade hyrt en liten stuga som vi skulle övernatta i. Läget på stugan kunde inte bli bättre, nära och bra.

    Dag 1:

    På morgonen vaknade vi och såg att det var – 4 grader ute och vindstilla. Vi konstaterade att det kommer nog att ligga is över sjön, men vi beslutade att köra en tidig morgon ändå. När båten var lastad med all fiskeutrusting styrde vi båten söderut. Men efter ca 2 sjömil märkte vi att det var is längre ut. Då började vi trolla där det var isfritt. När solen började värma mer försvann isen och då åkte vi vidare söderut! När alla spön äntligen var ute igen var det bara att vänta på första hugget. Vi hade singlat slant innan och Kari hade turen (oturen) att få drilla först. Det tog inte lång tid innan det small till i ett av spöna.
    Under tiden Kari drillade fisken sa han.
    - Den känns stor och tung, jag tror att det är en gädda?
    Kort därefter såg man hur fisken hoppade och det enda man såg var en stor mun. Kari fick rätt, det var en stor gädda. När Kari hade landat fisken vägde vi och fotograferade den innan den fick friheten åter. Gäddan vägde prick 10 kg. Den var i riktigt bra kondition. Gäddan högg på en svart/gul Tomic.



    Vi fortsatte trollingen mer österut och där hittade vi något varmare vatten. Nu satt jag på helspänn och väntade på nästa hugg, det var ju min tur att drilla. Sen hände det jag hade väntat på, ett av spöna gungade fint av fiskens ryckningar. Precis när jag hade fått spöt i handen såg vi att det var fisk på ett av dem andra spöna också. Dubbelhugg hur bra som helst. Vi håvade upp den första fisken och kort där efter håvades även den andra. Helt plötsligt hade vi två fina laxar i båten. Den första vägde 4,8 kg och den andra 3,2 kg. Båda fiskar hade enbart fettfenan bortklippt. Så det var fina Klarälvslaxar vi hade fångat. Nu var humöret på topp och vi fortsatte fisket fram till solnedgång. Dock blev det inga fler laxar denna dag.





    Dag 2:

    På onsdagen beslutade vi att avvakta lite med fisket pga. den starka vinden som hade blåst upp under natten. Dock gjorde vi ett tappert försök lite senare på eftermiddagen. Det var knepigt att få ut alla spön i den starka vinden. Men Kari gjorde ett starkt jobb och till sist hade vi samtliga spön klara för kraftiga hugg från hungriga laxar. Men vädret var inte på vår sida under denna dag. När vi hade fiskat i ca 2 timmar började vinden bli så pass stark och vågorna började bli riktigt höga. Linorna lossnade från linutlösarna pga. dem stora vågorna och det blev bara en massa trassel. Då tyckte både jag och Kari att det var för tuffa förhållanden att få till ett lyckat fiske. Vi styrde båten mot hamnen och åkte till stugan för att äta oss mätta. Nu hade vi fått i oss lite mer energi så vi ville ut och fiska. Envisa som vi är så var vi strax där på ute på sjön igen. Vinden hade avtagit något men fortfarande var det relativt hård sjögång. Denna gång trollade vi på ställen som var lite mer skyddade från vinden, men det resulterade inte i några hugg. Solen började ännu en gång gå ner i väst och denna dags trolling tur var över.

    Dag 3:

    På torsdag morgon hade vinden avtagit rejält och det var vi tacksamma för. Nu kanske det var dags för oss att drilla nya fina laxar. Morgonen var kall precis som på Tisdagen men det var mer is ute på sjön. Efter lite isbrytning kom vi till ett ställe där det var isfritt. Kari började med att lägga ut Mariestads pulkor, när dem var ute var det dags för att få ut det första spöt. Precis när han greppar tag om pulklinan ser vi hur pulkan har sjunkit under vatten. Det enda man kunde se var en liten bit av flaggan. Snabbt vevar vi in pulkan och märker att pulkan är alldeles isig. Det kalla vädret och kyliga vattnet hade frusit på pulkan och pga. den extra vikten så hade pulkan börjat sjunka. Då fick vi vänta med att använda pulkorna. Nu riggade vi 6 stycken spön på djupriggarna istället. Det resulterade inte i några hugg, men under den tiden så hade solen stigit upp rejält och det hade blivit mycket varmare. Då åkte pulkorna i igen och vi fortsatte fisket på det ”vanliga” sättet. Några timmar senare ser vi hur det hugger till i ett av spöna på djupriggen. Jag greppade tag om spöt och börjar drilla. Jag kände några härliga rusningar, men det blev inga häftiga vändningar i luften. Fisken närmade sig båten och jag trodde först att det var en grann öring men när Kari håvade fisken åt mig märkte jag att det var en lax. Dessutom hade den klippt höger bukfena samt fettfena. Nu hade jag också fått min första Gullspångslax. Laxen vägde 4,5 kg och var 70 cm lång. Den högg på en blå/silver Norpan fiskad på 6 meters djup.



    Dag 4:

    Fredagen verkade bli en riktigt vacker dag. Morgonen började helt vindstilla, men vinden ökade något under dagen.



    Första kontakten med fisk fick vi ca 13:45. Det var Karis tur att drilla fisk denna gång. Hugget kom ganska försiktigt och vi misstänkte att det var en mindre fisk som hade nappat. När fisken närmade sig båten såg vi att det var en öring. Fisken håvades och mättes till 55 cm, denna fisk var också märkt. Strax därefter fick den lilla öringen simma tillbaka. Tjugo minuter senare ser Kari att det gungar till i spöt på djupriggen. När jag tittade efter så var spöt alldeles stilla, men precis när jag skall sätta mig ner så gungar det till igen. Jag tog tag i spöt och rycker till så att linan skall släppa från utlösaren. Drillningen av fisken gick väldigt enkelt och det visade sig vara en lite gädda på 2 kilo. Trist att dem skall hugga dem gångerna man är ute efter laxfisk! Vi fortsätter fisket och lite senare på eftermiddagen var det dags att drilla fisk igen. Denna gång drillar Kari upp en mindre lax på kanske 40 cm. Resten av dagen var fisken som bortblåst.

    Dag 5:

    Lördagen började något tidigare, även denna gång fick man bryta lite is, men inte alls samma utsträckning som på Torsdagen. Nu fanns det betydligt fler båtar ute samtidigt. Jag räknade ihop som mest 15 båtar. Tidigt på morgonen såg vi att en av båtarna hade napp. Men vi märkte inte av några fiskar överhuvudtaget. Hela dagen gick utan hugg, vid 15:00 började vi ta upp våra beten. Vi hade ju en bilfärd på ca 50 mil att se framemot.

  • #2
    Snyggt Stizo, bra skrivet och fina bilder
    Mvh

    Kommentera


    • #3
      Härligt fiske ni har haft! Och bra skrivet Stizo!

      Jag ska upp till vänern så fort jag har tid och pengar!
      Jag har själv alldrig varit där!

      Vättern har jag besökt i höstas men laxfisket har avtagit
      ganska mycket där!

      På tal om trolling så var jag utanför Hanö i blekinge
      och trollade i lördags, Jag fick två 3kilos uppväxarlaxar på 1-2 meters djup. Fisken har börjat att röra sig i ytan här nere nu
      med! Hoppas att lekvandrarna kommer nu !!
      gillar fluga! Även jerkbeit!

      Kommentera


      • #4
        Daniel K vänern var otroligt fin! Men på Onsdaden när vi var där var den allt ifrån vacker då den visade sin arga sida... Jag tycker absolut att du skall besöka vänern.

        Kommentera


        • #5
          Den gäddan va då inte lång, klarade den 100 klubben? En riktig tjockis!! Verkar ha vart ett skoj fiske i övrigt med.

          Kommentera


          • #6
            Originally posted by Rasmus
            Den gäddan va då inte lång, klarade den 100 klubben? En riktig tjockis!! Verkar ha vart ett skoj fiske i övrigt med.
            Jag vet inte om den klarade 100-klubben. Men jag tror att den var längre än 100 cm. Den såg längre ut i verkligheten. Vi vägde den och fotade den snabbt innan den fick simma tillbaka.

            Kommentera


            • #7
              Re: Mothugget!

              måste kommentera dina fångsterb enligt följande:

              K-öring märks med klippt vänster bukfena samt fettfena.

              K-lax märks med klippt fetfena

              Lax oavsett härkommst har urnypen stjärtfena.

              G-lax klippt höger bukfena samt fettfena

              G-öring klippt fetfena

              Öring oavsett härkommst har EJ urnypen stjärtfena.

              Kommentera


              • #8
                härligt jobbat!

                Kommentera


                • #9
                  Re: Re: Mothugget!

                  Originally posted by greenpice
                  måste kommentera dina fångsterb enligt följande:

                  K-lax märks med klippt fetfena

                  G-lax klippt höger bukfena samt fettfena
                  Jag förstår inte riktigt vad du menar???

                  Dem två första laxar vi fångade hade klipp fettfena alltså K-laxar!!!

                  Den tredje laxen vi fångade hade klippt höger bukfena samt fettfena alltså en G-lax!!!

                  Den lilla öringen vi fångade tittade vi inte så noga på pga att vi ville få ner den i vattnet så fort....

                  Kommentera


                  • #10
                    Hyrde ni båt eller va ni där med någon guide?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Arbetar...
                    X