Omröstning: Vilken hand vevar du med? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Omröstning: Vilken hand vevar du med?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är väldigt intresserad i denna fråga och jag ser mycket på fiskevideos från andra sidan pölen Nordamerika och där verkar det vara nästan tvärt om mot här alltså högerhänta som vevar med höger.
    Jag själv vevade med höger är jag började fiska då med en inkapslad rulle som inte gick att byta sida på veven me vevar numera allt med vänster efter att jag började med haspel.
    Jag tycker det ser så avigt ut när man kastar med både haspel och multi som högerhänt då man har höger hade låst i kastet med att hålla linan och se byta grepp för att börja veva med de handen?
    Är det bara jag som tycker så kanske?
    Till saken så i allt jag gör så har jag märkt att jag styr med vänster och lyfter med högern om ni fattar vad jag menar?
    Sällan jag har högerhanden på bilratten tex.
    Tycker också att det ser ut att vara många fler höger-vevade rullar ute i branschen då det är lätt att få tag på en billig ambassadeur på annons med högervev men knivigare med vänstervev osv.

Kommentera

Har sagt det förut att man får göra som man vill och känner funkar. Jag vevar haspel med vänster och multi med höger, kastar med högerhanden vid rullen. Kastar i princip aldrig med vänterhanden vid rullen, tror få har tränat upp en sådan "tvåhandskompetens"... eller?

Finns en logik i att kasta med höger och veva med vänster och tvärtom men jag har kört, övat i flera decennier på mitt sätt (sedan 70-talet då haspelvev satt till vänster och multi till höger) så det finns för mig ingen avgörande anledning att lära om, det funkar utmärkt som det är att skifta grepp med muli.

Du har lärt om, gott så, jag har månne lättare att hitta rätt multirulle till bra pris... :-)

Kommentera

Hade ett uppehåll på 40 år i sportfisket, men började igen för ett år sedan. På 70-talet så högervevat såklart avseende första rullen, Abumatic 220, vänstervevat sedan avseende haspelrullarna och höger för Ambassadeur. Nu är det fortfarande vänstervevat vid haspel (ingen tvekan) och vänstervevat avseende multirullar (ingen större tvekan där). Jag ändrade vevning när det gäller multi dvs från höger till vänster, med ett undantag: för det lite tyngre båtfisket där det av någon outgrundlig anledning känns bättre att veva högerhänt med exempelvis Ambassadeur 10 000, 7000 etc. Tilläggas kan att jag är högerhänt.

/hanlof
        Senast ändrad av hanlof; 2025-07-24, 08:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
          gammal nog för att vara född på den tiden när haspelrullar vevades med vänster och multi-havsrullar vevades med höger hand. Jag har med åren lärt mig att kasta åt "båda hållen" och veva med båda händerna. Ganska smidigt faktiskt, om man står och kastar tunga beten en hel dag, att kunna byta hand så att säga...
          Helt enig till 100%.

Haspel vevas in med vänster hand och variation, mothugg styrs med höger hand.

Med multi/havsrulle vevar jag in med höger, gör mothugg med båda och justerar evt slirboms med vänstern.

Kör ofta ett bottenmete med multirulle samtidigit som jag kastar aktivt med haspel.

Kommentera

Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
            Jag hade rätt bra borrefiske för några veckor sedan och testade då att byta sida på veven på min haspelrulle för att känna på hur det kändes. Jag hade kanske fyra-fem borrar på som jag tappade för att jag inte lyckades koordinera varken mothugg eller invevning innan jag skruvade tillbaks veven på vänster sida haha! Men jag tror att med lite träning så borde det nog kunna ge sig det också!
            Jag har nu lärt mig att veva med båda händerna, köpte en ambassadeur 4600 för att jag dels ville testa och dels att jag kände att det inte skulle bli någon nackdel att sprida belastningen lite under långa gäddfiskedagar på sjön.
            jag hade redan tidigare börjat lära mig kasta med båda händerna för att det låser upp så många fler lägen när man är fler i båten, helt plötsligt kan man göra vettiga kast så mycket enklare oavsett placering av båt och fiskekompisar.

Det jag också börjar lära mig är att man inte bör byta hand varken från höger till vänster eller vänster till höger innan betet landat eftersom backslag vid fel tillfälle gärna rycker hela paketet ur näven. då gäller det att va snabb innan grejjerna sjunker...

Kommentera

Önskar jag kunde fiska med högervev finns tillfällen där det skulle passa bättre, men att göra mothugg med vänstern funkar inte det finns ingen kraft

Kommentera

Haspel och fluga med vänster, multi med höger. Det är en vana från den tiden då alla haspel vevades med vänster och alla multi med höger.

Men eftersom jag skiftar grepp om multispöet efter kastet och håller i handtaget framför rullen, är det smidigast med högervev där. Att hålla framför rullen ger dels bättre balans, dels kan man sträcka linan mellan tumme och pekfinger om betet inte sträcker linan tillräckligt.

I övrigt är jag ganska bådasidig, och kan hjälpligt hantera verktyg även med vänster hand. Det är bra när det kan vara omöjligt att arbeta med höger.

Kommentera

Vevar med båda, men mest höger på fluga/haspel och mer parten vänster på multi!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bergman, 2016-01-10, 08:41
                  47 svar
                  1 610 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg mrfisker  
                  Arbetar...
                  X