Haspel eller multi till abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspel eller multi till abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Det skulle nog kännas knepigt i handleden flera dagar efteråt om jag skulle fortsätta jigga med multi. Har värkt något förjävligt efter dom gånger jag provat, har iofs inte provat att jigga vänster multi vilket borde funka.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
      Det skulle nog kännas knepigt i handleden flera dagar efteråt om jag skulle fortsätta jigga med multi. Har värkt något förjävligt efter dom gånger jag provat, har iofs inte provat att jigga vänster multi vilket borde funka.
      Min vänster handled är helt paj. Har förslitningsskada efter boxningen. Men vevar med vänster när jag behöver trixa mycket med handleden och det funkar kannon. Men är det så att det funkar bättre med haspel så självklart ska man köra haspel. Det hade jag gjort. Det viktigaste att man håller hela säsongen och inte vilka rullar man kör.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

        Min vänster handled är helt paj. Har förslitningsskada efter boxningen. Men vevar med vänster när jag behöver trixa mycket med handleden och det funkar kannon. Men är det så att det funkar bättre med haspel så självklart ska man köra haspel. Det hade jag gjort. Det viktigaste att man håller hela säsongen och inte vilka rullar man kör.
        Som tur är så föredrar jag hårdbeten och jiggar endast i sällsynta fall så slipper man stå och skämmas med haspeln allt för mycket :⁠-⁠D

        Kommentera


        • #34
          Uppvuxen med multirulle sedan några år gammal, ägde totalt en enda haspel fram till runt 20-årsåldern då det blev ett par till.
          Valet här blir därför multi.

          Har dock gått över mer till haspel till allt möjligt fiske på senare år, dels för det skonar kroppen något men även då jag tycker det är
          svårt att hitta vettiga spön (i min prisklass) till multirullarna i Sverige.
          Sen är jag lite anti-mode, ju fler reklampojkar som står och vrålar om häftiga multirullar, desto mer avsmak känner jag (störtlöjligt av mig men ingen är perfekt, gäller att uppehålla cyniska surgubbe-fasaden).

          Bedriver ändå mer än hälften av fisket från land, 90% av båtfisket samt i princip allt jiggfiske med multi. Hade blivit större andel om jag haft möjlighet att ta hem rätt spön till mina multirullar.
          Aldrig förstått mig på jiggfiske med haspel.

          Kommentera


          • #35
            Började köra en del med multi för en 2-3 år sedan och körde i princip bara multi när jag hade en "tyngre kräftor"-period. Nu har det väl svängt tillbaka lite mot 50-50 efter jag kommit in på mer finessigt fiske igen. Kör väl jiggar från typ 7gr-skalle och uppåt på multi samt de flesta hårdbeten och jerkbaits som inte är för fladdriga.

            Känslan med multi är det ju nåt speciellt med, det känns bara "gött" att använda helt enkelt även om jag inte kan kasta riktigt lika avspänt med multi som med haspel. Vad gäller precision är jag kanske fortfarande en outlier, för jag ju bättre precision med multi vs haspel vad gäller längd, MEN inte vad gäller precision i sidled. Kanske har att göra med att jag föredrar "sidledskast", men även när jag gör överhandskast med multi som jag skulle klassa som "lyckade" känns det ändå som den varierande bromsverkan påverkar träffbilden i sidled. Så där finns det att jobba på. Ska jag pricka en meterbred öppning i vassen (som löper rakt bortåt) men inte längden är så viktig kastar jag ju bra mycket "rakare" med haspel. Om jag å andra sidan kastar in mot en vasskant eller strandkant är det ju lättare att kast efter kast komma nära kanten med multi, och kasten blir mer smidiga och effektiva när man kan förbereda för nästa kast innan betet ens har lämnat vattnet.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
              Vad gäller precision är jag kanske fortfarande en outlier, för jag ju bättre precision med multi vs haspel vad gäller längd, MEN inte vad gäller precision i sidled. Kanske har att göra med att jag föredrar "sidledskast", men även när jag gör överhandskast med multi som jag skulle klassa som "lyckade" känns det ändå som den varierande bromsverkan påverkar träffbilden i sidled.
              Det här var ju väldigt intressant!

              För mig är det precis tvärtom.
              Kastar till största del i sidled/vispar underhandskast med multirulle, har svårt att göra det med haspel och har definitivt riktigt dålig sidledsprecision med haspelrullen men väldigt bra sådan med multi.

              Tror det har delvis med vana att göra men även hur man känner/trivs med sin utrustning.
              Jag har aldrig riktigt hittat hem med haspelprylarna, ser nog högst troligen ut som en ovan semesterfiskare när jag kastar med mina hasplar.
              Kanske inte ser ut som en bassfantom då jag kastar med multi förvisso...
              Senast ändrad av JontaK; 2023-02-27, 15:03.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Det här var ju väldigt intressant!

                För mig är det precis tvärtom.
                Kastar till största del i sidled/vispar underhandskast med multirulle, har svårt att göra det med haspel och har definitivt riktigt dålig sidledsprecision med haspelrullen men väldigt bra sådan med multi.
                Följande gäller multi:
                För mig känns det ändå ganska väntat på nåt sätt - jämfört med ett överhandskast där spöt bara rör sig vertikalt så blir det ju iaf lite sidledsrörelse vid sidledskast även om det är mer "snärt" med en kortare rörelse och man inte flyttar spötoppen lika mycket som vid ett överhandskast, och att det därmed hänger delvis på release pointen var betet hamnar i sidled.

                Jag högervevar och kastar i princip bara sidleds/underhands-kast på vänster sida av kroppen. Överlag känns det som jag får sikta 1-2m vänster om där jag vill att betet ska landa för att få det dit jag vill i sidled. Det känns ändå som betet startar skapligt i rätt riktning men att bromsverkan får det att dra mer eller mindre höger på ett oberäkneligt sätt.

                Jag får helt enkelt träna vidare på tekniken på mina s.k. "roll casts" . Måste va så att jag har för mycket sidledskomponent i rörelsen som gör att betet går olika mycket vä/hö beroende på när jag releasar - möjligen att jag vill utföra rörelsen en gnutta mer "snett bakom" mig istället för det som känns som rakt åt sidan om kroppen, men som kanske faktiskt är mer snett framför mig utan att jag är medveten om det.
                (Jämför med en golfsving där du inte vill träffa bollen för sent eller för tidigt i svingen eftersom klubbhuvudet bara är riktat mot målet ett kort ögonblick).

                Kommentera


                • #38
                  Bernie K vana som sagt.

                  Jag rullar kasten allt som oftast, har aldrig lagt märke till att rullens kastbroms påverkar riktning men då har jag kastat med multirulle i nästan 35 år också, sedan jag var barn.

                  Tror vi lider av liknande problem men olika rulltyp.
                  Jag får inte in tajmingen där linan ska släppas då jag kastar allt annat än raka kast över huvudet med haspel.
                  Själva rörelsen blir inte naturlig.

                  Stod i valet och kvalt, likt det tråden gäller, att välja mellan haspel och multi men till superlätt öringfiske (1-6 gram) där det blir naturligt för de flesta att välja haspel då merparten inte kan kasta så lätt (eller är rädda för att försöka) med multi.
                  Var nära att välja haspel men hejdade mig just då jag vet att enhandsprecisionen i mitt fall är totalt hopplös och när det gäller bäckfiske är precision det enda som räknas (förutsatt att man kan få iväg betet några enstaka meter).

                  Det är heller inte lätt att ta lärdom av andra alla gånger, hur man kastar är så individuellt.
                  Jag är vänsterhänt, vevar höger, kastar enhands med vänster hand, dubbelhänt till höger om kroppen.
                  Utan att veta någons exakta erfarenhet, preferenser samt inlärningsförmåga tycker jag det är svårt att rekommendera antingen haspel eller multi till visst fiske.

                  Kommentera


                  • #39
                    Gammal tråd men
                    Jag började som så många andra att fiska med en kapslad haspel högervev och pistolgrepps spö är jag var liten men gick fort till haspel och där var jag tills jag slutade fiska i ca 15år och är jag började igen så skaffade jag haspel men köpte även lågprofils-multi till det tyngre fisket samt jerk-fisket.
                    Jag kan träffa en kvadrat decimeter ca med haspel och är väldigt mycket sämre på multi men kastar ganska rakt med multi så det kanske löser sig.
                    Jag kör vänster-vevat på allt så att man slipper momentet att byta grepp när man kastat (vilket jag tycker verkar riktigt bökigt).
                    Jag är högerhänt men styr ofta saker med vänster och använder kraften i höger har jag märkt.
                    Varenda förståsigpåare jag pratat med säger haspel till lättare fiske för att få längre kast osv men jag ska ta och köpa upp mig på en mindre lågprofils multi för 10-40gr beten och se hur det blir.
                    Jag kan stå en hel dag och dänga 150gr beten med haspel men det är mycket trevligare med multi.
                    Fiskar en hel del från land och har då lite svårt att komma nån vart med lättare beten och multi så där lär det få bli haspel även i framtiden och ha ett tungt haspelspö med om jag behöver precisa kast.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Xerup, 2022-08-11, 20:19
                    38 svar
                    3 661 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Henke203  
                    Arbetar...
                    X