Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta tar du hem matfisk kontra utövar "catch and release" ? Diskutera gärna!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tar ofta hem matfisk då jag är en stor fiskälskare, både i matväg och i fiskeväg.
    Jag tar däremot inte upp mer än jag använder. Föredrar att fånga min fisk själv i stället för att gå till fiskbilen.
    Ingen nät eller trålad fisk för min del...

Kommentera

När jag fiskar abborre eller gös så tar jag nästan alltid med mig matfisk hem. Förutsatt att det är bra matstorlek på dom. Några smågäddor på 1-2,5kg blir det också. Sill, strömming, makrill, plattfisk och torsk åker också hem till stekpannan.
      Senast ändrad av EuroPike; 2012-02-08, 11:00.
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Tror det beror lite på var man bor i landet. Nu kanske man är lite färgad av att bo på västkusten men har prövat äta dom flesta vanliga fiskarter och anser att 9 av 10 smakar bättre från havet. Sällan man ser lake och abborre på menyerna på restaurang. Sen har man dioxin och dom andra miljögifterna att ta hänsyn till från insjöarna. Nu tar jag sällan med mig fisk hem pga våra politikers kloka beslut dom senaste decennierna som resulterat i tomma vatten på västkusten. Makrillen som fortfarande är relativt vanlig slinker med hem ibland och är full med nyttiga omega-3 fetter. Är ytters tveksam till att övergödda pelletsbågar har bra kvalitet på köttet vilket jag eftersträvar i min kost. Är förmodligen mer som simmande spannmål än fisk skulle jag gissa. Har ju visats på den odlade laxen från Norge som man inte heller bör välja av många fler anledningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av snusdennis Visa inlägg
          Tar aldrig upp fisk som det finns naturliga bestånd av.. Tar endast med mig någon fisk hem ibland från put & take vatten.

Finns ingen anledning för mig att ta upp fisk som har naturliga bestånd då jag vet att jag gör själva fisket sämre.
          Å andra sidan så är mkt av den fisk som är odlad uppfödd på mat gjord av fisk från naturliga bestånd. Dessa blir då mindre och hårdare ansatta. Det går åt mkt fisk för att odla upp en båge. Definitvit mer än vad bågen själv ger i mat för den fiskandes del. Med detta vill jag ha sagt att det nog kan vara mer ekologiskt, i många fall, att ta hem ngn borre, gädda, gös eller annan fisk än att ta hem gödda bågar (exempelvis).
          KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Btw, jag tar gärna hem enstaka fiskar när det tillåter. Fisk är gott och man kan ju vara väldigt selektiv iom sportfiske.
            KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Tycket C&R har gått till överdrift, var väldigt så i början, fast alla Gädda släpps tillbax fan ingen god matfisk, Har börjat att ta hem en enstaka,,, 1-2 Abborar, Torsk Gös och Hö

Kommentera

Mitt fiske är till största delen inriktad på matfiskar. Då tar jag med alla som är lovliga och matnyttiga. Väljer bort de minsta. Fångas andra arter är det alltid C&R.
                Så jag saknar ett val i pollen.
                Skulle vilja svara alltid ta med matfisk och alltid C&R annan fisk.
                Jag tycker, alltså finns jag.
                Jag fiskar, alltså lever jag.

Kommentera

I 99 fall av 100 är det C&R som gäller för min del.
                  Inte för att jag bryr mig om masshysterin som är kring C&R, för den har gått till överdrift och blir ibland rent ut sagt löjlig.
                  Utan helt enkelt för att jag inte är någon storkonsument av fisk.
                  För min del är fiske avkoppling och ett sätt att komma ut i naturen i några timmar och bara njuta.

Kommentera

Fiskar mest gädda och det äter jag max en gång per år. Ett par abborrar eller en gös kan jag ta med mig hem, men aldrig mer än jag kan äta färskt. Jag skulle aldrig fylla frysen med fisk, vet inte varför egentligen. Jag har svårt att bestämma mig för vad jag tycker, är det bättre att kasta tillbaka fisken för att sedan gå till Ica och köpa något som trålats upp, "kvävts" till döds och sedan transporterats långa sträckor?

Bedriver vi C&R för att hjälpa ekosystemet på fötter eller för att skydda vårt fritidsintresse? Om det förstnämnda, är vårt ekosystem (tex skärgården) viktigare att skydda än de områden (tex nordostatlanten) köpefisken kommer ifrån? Om det är för att skydda vårt fritidsintresse, vilken rätt har vi då att ifrågasätta de andra "bovarna", yrkesfisket och vattenkraften?

Kommentera

Men vad gör man åt fiskeklubbar eller -föreningar som skriver följande:

"Regler:

Max 6 spön.
                      7 ädelfiskar/dygn
                      Andra fiskarter fritt antal.
                      Minimimått 35 cm på ädelfisk annars fritt.
                      Ta upp all Gädda (sätt ej åter). "

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Bergman, 2016-01-10, 08:41
                      43 svar
                      1 324 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TPG86
                      av TPG86

Arbetar...