MeanMachine: Gös, gös, GÖS! (och nån gädda) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Gös, gös, GÖS! (och nån gädda)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Gös, gös, GÖS! (och nån gädda)

Så skönt när man kommer in i en period i fisket där det känns som allt man rör vid, genererar fisk! Är inne i ett sånt flow just nu. Efter super-turen förra veckan har mina fiskepolare haft snudd på katastrof-fiske. Gös-fiske som bara gett enstaka gäddor. Gös fisken som bara genererat griniga smågösar och abborrepimpel som inte varit nått att skriva hem om. Dock var lufttrycket på sakta väg uppåt, samtidigt som SMHI utlovat en strålande solig dag med idel plusgrader. Med alla sköna gösminnen kvar i skallen efter förra turen sket jag i alla dåliga rapporter och tog mig ytterliggare en friluftsdag. Vad är mer helande för själen än att slappa i solen ute i den friska luften med endast naturens underbara ljud omkring sig? På helspänn efter plingande vippor och nappande storgösar?

Andreas ringde och undrade när vi skulle träffas. Jag föreslog 05.30 och man hörde bara ett trött knorrande i andra ändan av luren. "Fan, då måste jag ju upp 04:30.....Ok, då" kom det till sist. Vi tog oss ner på isen med varsin ficklampa i det rådande gryningsmörkret och vi började raskt sätta ut spöna. Efter bara 4 spön hör jag Andreas skrika till och jag kan i halvdunklet skymta honom på väg till sitt 2:a spö som fällt. Man har i detta läge ingen koll på nått. Peangen hittade jag tack o lov direkt men resten låg i jackan som jag inte hade på mig på grund av det milda vädret. Ser Andreas landa en kompakt fin gös och hjälper honom väga den till 4060g. Kameran hittar jag inte så Andreas tar ett par bilder med sin telefon innan vi returnerar fisken. Gissa om all eventuell trötthet försvann i ett naffs! Vilken start! När ska man behöva gå upp egentligen undrar vi skrattandes?

Vi fortsätter att sätta ut spöna och hinner nu till spö 8 när nästa napp kommer. Det är på Andreas 4:e spö och nu är det min tur. Krokar och landar ytterligare en gös precis över 4! Det har börjat ljusna lite nu och vi ser att fisken har ett speciellt ärr över ryggen på ena sidan. Lite senare när vi sitter i lugn och ro ser Andreas i sin mobil att även hans gös hade ett liknande ärr, så förmodligen har samma gös nappat två gånger. Här är en bild på den "fina" sidan, efter att jag fångat den.

Vi är precis klara med spöriggning och på väg att fixa till lägret när napp nummer 3 kommer. Ytterliggare en fin gös får syna isen, alla har nappat ute på Andreas kant! Vaddå segt fiske senaste veckan? Verkar inte vara nån skillnad mot sist man var här ju!

Det lugnar sig nån timme med nappandet innan det brakar igång ordentligt. Det är napp till höger o vänster. Snabba aggressiva fäll, varvat med försiktiga napp, där gösen spottat eller rent av snott mörten! Vi råkar idag ut för 3! snodda mörtar! Detta har ingen av oss nånsin råkat ut för tidigare. Klockrena napp på spön väldigt nära oss. Vi är där snabbt men nappen måste har varit så aggressiva att gösen lyckas rycka loss båda krokarna ur mörten i själva hugget. Väldigt frustrerande. Andreas kliver på 2 napp idag där gösen huggit både 3 och 4 gånger innan vi kunnat kroka den. Här är det verkligen A och O med räkneverksrullar märker man! Andreas kände att gösen spottat, känner att mörten är kvar och vevar snabbt upp mörten till djupet som han hade tidigare. Ofta tar det mindre än minuten innan gösen kommer igen. Himla kul att stå bredvid spöet och se hela händelseförloppet!

Jag har vid det här laget tappat all koll på landade och missade fiskar. Fisken under 3 kilo orkar vi inte ens fotografera. Det fortsätter hugga lite då och då under dagen och gösarna varvas med fina gäddor. Vi landar 4 fina gäddor idag mellan 5,5 och 7,5 kilo. Alla i super kondis och där Andreas största har en så vacker teckning på kroppen att man bara häpnar. Solen gassar och temperaturen är stundtals uppe över +10 strecket. Livet är bara underbart! Vinterns härligaste ismetepass går till sin ände och vi kan summera 14-6 till gösarna idag. Troligtvis hade vi nog mellan 10-15 bom fäll, om vi inte räknar med de gösar som fångades efter 3-4 napp försök. Man är så himla själaglad efter en sån här dag, att det inte skulle göra nått om vintern nu var över. Ska man avsluta säsongen, ska man göra det i stor stil. Ingen dag passar bättre än denna!

Eftersom jag totalt tappade räkning, tid och vikt på fiskarna idag, så kommer nedan ett "collage" på de finare fiskarna vi landade idag:

Gös 3,8kg

Gädda 7,5kg

Gös 3,6kg

Gös 3+

Gös 3+

Gös runt 4kg

Gädda 5+

Otroligt vacker, grov gädda!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
982 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 823 visningar