Jerkskadad: kalla, blåsiga underbara Blekinge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkskadad: kalla, blåsiga underbara Blekinge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkskadad: kalla, blåsiga underbara Blekinge

Igår styrde jag och Kristian "josen" Johansson kosan mot Blekinge skärgård. På grund av det kalla vädret så åkte vi inte okristligt tidigt. Kl 07:00 var vi framme vid rampen. Kvicksilvret visade minus 4 grader och det var kalla men hanterbara vindar. Skärgården visade sig från sin bästa sida för det var vackert på väg ut till första fiskeplatsen. Solen lyste och värmde bra där vi hittade lä. Det var 3,9 grader i yttemp så vi valde att fiska av grundare parti med sandfläckar som gäddorna kunde stå och värma sig på. Det kalla vädret satte oss verkligen på prov. Händerna tog mycket stryk och rullar och spöringar isade igen efter varje kast. Det dröjde dock inte så länge förrän josen fått första gäddan ingen av oss ville väl igentligen dra ner händerna i vattnet för att plocka upp gäddan därför lyfte jag bara gäddan för ett snabbt kort innan den fick gå tillbaka. Gäddorna högg väldigt försiktigt men de flesta gled bara sakta efter våra beten för att sedan vända inne vid båten. Josens specialbeställda wolfcreeks levererade bäst under morgonen och jag började bli allt mer frustrerad att de inte ville ha mina beten. Vid lunch sammanstrålade vi med Tompa och jonas för lite grillning. Vinden hade då börjat ta i rejält och nu var det bara lävikar som gick att fiska i. Tompa och Jonas hade haft riktigt bra fiske i en vik en bit bort så vi hängde med dom tillbaka efter lunch. Väl framme så stod det redan 4 båtar och sökte av viken. Vi chansade och gled in i den lilla viken efter att de åkt ut. Här var vattnet mycket grunt och grumligt och direkt hade vi några fina kontakter. Jag fiskade min stampe tånglake sakta och fick ett försiktigt hugg som resulterades i en madam som tydligen tyckte att vi var så stiliga att hon ville leka. Rommen började rinna ur henne. Vi krokade snabbt av och tog ett par snabba kort och struntade i att väga och mäta innan hon fick gå tillbaka.
    Observera ifish the duke som ligger i båten.
    Denna hittades i vattnet strax innan fotot togs.
    Troligtvis har denna kastats i vattnen på grund
    av att den inte tar nån fisk.
    Är det nån som mot all förmodan vill ha detta betet
    så skänker jag gärna bort det

Efter detta blåste det upp ännu mer och det blev väldigt svårfiskat. Vi hittade lite lä i en grund vik så vi har fiskat i några gånger tidigare. Här var det inte djupare en 50cm men det hindrade inte att gäddorna. Vi satte båda på varsin shallow Big bandit i färgen brown trigger och fiskade dem långsamt över sandbottnen. Vi fick snabbt ett par gäddor och josen hade en riktigt bastant dam som tog en närmare titt på betet innan den vände inne vid båten. Efter detta orkade vi inte med den hårda vinden mer och begav oss hem. 15-20 gäddor lyftes och hade det bara varit några grader varmare i vattnet så hade vi säkert fått många fler.
    Josens båt är en fantastiskt bra fiskemaskin med stort kastdäck och väldigt bra stuvfack samt en stor motor som snabbt tog oss mellan våra hot spots. Dessutom så går den mycket grunt. Vi gled över ett ställe som bara var ca 35cm med elmotorn sprutande i ytan.

Vi tackar skärgården för denna gången. Vi ses till hösten.

Detta blir med största sannolikhet det sista fisket innan mitt andra barn ska födas. Jag hoppas att jag hinner med att göra några inlägg under första tiden men det blir nog inga mer fiske rapporter från mig på några månader.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://jerkskadad.blogspot.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 863 visningar