gavleoring: Gösta, part one - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gavleoring: Gösta, part one

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gavleoring: Gösta, part one

[FONT=Verdana]Vi har ca 300 m ner till sjön från hyddan. Kyrksjön, Denöversta av de tre sjöarna i systemet som sedan mynnar ut i havet, naturligtvisbakom en vattenkraftstation. Då Håkans farfar var liten talades det om attlaxen vandrade upp i systemet, ja ända upp i Dellen och Svågan faktiskt. Detvar länge sedan nu. Sjösystemet har använts för flottning av timmer från börjanav 1800-talet fram tills 1965. Äldre har bevittnat om fantastiska fisken, somdock verkar ha försvunnit i samband med att flottningen avtog. Det händeribland att någon lyckas ta en bonus öring, men det är sällan. Gäddfisket blirbara sämre och sämre, fastän man tycker det borde bli bättre nu då det intefiskas på samma sätt för husbehovet, samt att vattnet är renare. Likaså är detmed abborren. [/FONT][FONT=Verdana][/FONT]
    [FONT=Verdana] Jag minns en historia som Håkans pappa har berättat för mig.Det var när han var liten och de hade krupit in i en del av det gamla linspinnerietför att kik-meta från ett hål i golvet. Han trodde han såg en abborre på 3-4kg. Nu idag vet vi ju vad det var han såg där, för ca 50 år sedan. [/FONT]
    [FONT=Verdana][/FONT]
    [FONT=Verdana]På 30 talet ansökte Forsa fvo om att få plantera in gös i detvå nedre sjöarna och detta godkändes. Det är först de senaste decenniet somfångstrapporter observerats. Gösfisket är det ända fisket i sjöarna som hittillsverkat vara på uppgång.[/FONT]
    [FONT=Verdana][/FONT]
    [FONT=Verdana]Jag brukar vanligtvis inte avslöja mina fiskeplatser men enstor anledning till varför jag skriver detta är en vädjan. En vädjan omförståelse för denna fisk som sattes ut i sjöarna för 80 år sedan och sedan harreproducerat sig utan någon stödutsättning. En vädjan om vikten av att bevaradetta arv. Från och med ifjol gäller totalt nätförbud under lekperioden, någotsom vi ifjol fick bevittna att det inte fungerade. Omärkta nätläggen pånätterna, resulterade i att en idiot plockade flera gösar, samt en fin lekgöspå 8 kg. Tur i oturen var han dum nog och skröt om fångsten vilket ledde tilltråkiga (rättvisa) konsekvenser. Ni som nu fiskar i detta system, var rädd om gösen.Om ni skall behålla någon matfisk, ta hellre en lagom fisk på 1-2 kg än attspara de större. Fyll inte frysarna! CP&R![/FONT]
    [FONT=Verdana][/FONT]

[FONT=Verdana]Vi har nu vart ute ca fyra svängar och vertikaljiggat. [/FONT][FONT=Verdana]Vihar provat olika djup, olika bottnar och olika beten. [/FONT][FONT=Verdana]Gösta verkar vara någonhelt annan stans. [/FONT]
    Roligt att fighta gädda på vertikalprylar.
    Bonusborre på ca 7hg
    [FONT=Verdana]På sommaren är det relativt enkelt att lyckas få en gös, påvinter och tidig vår verkar det vara omöjligt. Det har blivit en och annanbonusgädda, men det är ju gös jag är ute efter. Nu respekterar jag mysterietoch packar mina fiskesaker för att åka söderut och fortsätta min jakt. Om detär någon som kan hjälpa mig att nå mitt mål så borde det väl vara självaste gösdrottningenCecilia Grönberg. Om inte annat så har hon lovat att bjuda på en jäkligt godflygande jacob![/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
3 svar
919 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Team Colibri, 2024-08-05, 07:15
0 svar
284 visningar