MeanMachine: Våren 2012 - sammanfattning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

MeanMachine: Våren 2012 - sammanfattning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• MeanMachine: Våren 2012 - sammanfattning

Ojoj så mycket fiske och så lite inlägg det varit denna vår. Ska försöka mig på en liten sammanfattning.

Först av allt så bestämde jag mig tidigt i våras att i år satsa lite på fisket i år och låta golfen få stryka på foten för detta. Nu har tyvärr också fotboll, jobb och familj fått lida en del av detta beslut, men det har det varit värt. Så här kommer summeringen.

Isen försvann med dunder och brak efter 2 veckors sommarvärme. 2-3 dagar efter islossningen i Trosa började jag för första gången i mitt liv att nöta på förleksgäddan. Både solo och ihop med Utte hade vi tidvis bra fiske med mycket huggvillig gädda på grunt vatten inne i Tureholmsviken. Det gick lättare att komma till tals med den ännu köldstela gäddan än jag hade trott. Vi hittade inte dom riktigt stora madammerna tyvärr, men mycket fisk mellan 4-6 kg fångades.

Efter att ha fått en så bra start i Trosa så flyttade jag mig ner till mina nyfunna vatten neråt kusten söderut för att testa tidiga vårfisket här. Och nu var det annat ljud i skällan även här! Från dö-turerna i höstas fanns nu gädda i varenda vassrugge. Dagsfångster på 20-30 fisk med fina toppar uppåt 7 kilo. Stefan var med mig ett par blåsiga turer och hjälpte till att utforska förleksfisket och är nog nöjd med vårens fiske han med.

Efter att tillsammans med polaren Tomas ha klotat på ett tidigare okänt stengrund och pajjat propellern så blev det ett litet uppehåll i fisket. När nya propellern var på plats så var det mesta av leken över och en ny fas av gäddfisket inleddes. Nämligen efterleksfisket. När gäddan efter en jobbig lek vandrar ut i vikarna för att jaga som en hungrig vargflock. Detta fiske håller som bäst nu på att explodera och senaste veckan har det rapporterats massor med stor gädda som svalt det mesta. Den största efterleksgäddan jag hittade vägde 8,4 kg och var 109 cm lång.

Har hunnit med ett vertikalpass på stora badsjön hemma där jag dyngbakis åkte och letade pelagisk gös utan större framgång. En liten gös och en liten gädda var allt jag lyckades lura på de få timmar jag var ute.

En annan kul grej denna vår var när Utte ringde och frågade om jag ville vara med i hans lag i Gädd-SM som gick av stapeln i Trosa den 5/5. Utte, Fredde och jag bildade lag Mongo och hade stora förhoppningar på en framskjuten placering då Utte och Fredde haft bra fiske med idel godkända tävlingsfiskar (+75cm) och med flera gäddor över 8 kilo och en 10+ som topp. Det kändes som dom hade bra koll på tävlingsvattnet, men när väl startskottet gick så hade nästan all gädda åkt på semester. Fredde drog snabbt en gädda som vi lyckades sträcka ut till 74 cm, men som alltså var en hörntand för kort. Vinden blåste upp och vi fick nöta järnet för att ens hitta smågäddorna. När det var 60 minuter kvar av tävlingen träffade vi till slut rätt på en vasskant i stormen. Utte missade flera fina fiskar och även ett par följare i grövre kaliber såg vi vända vid båten. Tyvärr var vi tvungna att lämna denna kant då båten ideligen draggade ankaret rakt igenom gäddstimemt och pajjade fisket totalt. Vi, liksom över 90 andra fiskare, fick lämna tävlingen utan godkänd fisk i bagaget. Med tanke på vilka blygsamma längder som hade räckt för en framskjuten placering, så kändes det surt som attan att ha bränt dom 5-6 fina fiskar vi hade chans på.

Igår åkte vi norrut för fiske med Guide-polaren Lasse och Peter. Vadslagning gjordes upp med 100:- för mest antal och 100:- för störst vikt. Lasse hade revansch från förra turen att utkräva då han fick en 0:a i fångstprotokollet. Vi var nu på kända storgäddvatten och jag hade en fet hink ful med stora svartzonker tailar som skulle tuggas sönder hade jag tänkt. Vi började i ett par vikar där vi i höstas hade bra fiske. Jag inleder fisket med en 3,5 kilos som klippte hårt precis invid båtkanten. Peter kontrar sen direkt med 2 smågäddor innan vi åker bort till en av Lasses specialställen där en kompis till honom bara veckan tidigare öst stor gädda. Här ligger 3 båtar med polacker och modet sjunker en aning. Vi glider runt i hela viken men hittar bara smågäddor. Jag drar ifrån och leder fisket med 5 fisk före Peter på 2 och Lasse på 1. Lasse har redan börjat analysera mina beten och hitta de små skillnader som gör att jag får all fisk hela tiden trots snarlika beten.

Flytt till nästa vik och sen är det jag som dominerar hela eftermiddagen. Jag drar på gäddor mellan 1-2 kilo vart jag än kastar och mina 2 kamrater ser uppgivna ut. Vi väljer att åka upp för att sikta på stor fisk sista timmarna och på vägen upp pajjar Lasse sin propeller på en sten han vet om men inte tog allt för allvarligt på. Ett dyrt slarv då en ny propeller till hans båt ligger på 10-12.000:- Detta gjorde att Lasses humör sjönk i botten. Peter satt mest och fikade med ömmande handleder medan jag kastade stora drag så fingrarna blödde av alla skavsår som bildats.

Tyvärr var detta inte storgäddornas dag. Peter hade en stor gädda som var uppe och vände vid båten medan jag hade en fisk i 5-6 kilos klassen som missade min spinnare med en hårsmån och sen inte vågade visa sig igen. Vi bestämde oss för att sluta fisket redan vid 16.30 och slutställningen blev 14 gäddor till mig, 4 till Peter och 2 till Lasse. Min första 3,5 kilos blev också dagens största pinne. Jag tappade dessutom ett gäng gäddor på grund av slarv, okoncentration och en tafs som rök av. Vi hade alla 3 en hel del nafs i dragen av ointresserade fiskar så det var tyvärr en trög dag sedd ur storgäddsynpunkt. Lasse var grymt besviken och lovade oss en returmatch snart och den ser vi fram emot med stor tillförsikt.

Här är Lasse som stoltserar med en av sina två monster till gäddor:

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Den som har flest prylar när han dör vinner!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 888 visningar