EPfiske: Firade in juli med abborrfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EPfiske: Firade in juli med abborrfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EPfiske: Firade in juli med abborrfiske

Jag Anders och Niklas E bestämde oss för att ta vårt pick och pack för att utmana abborrarna denna första dag i Juli. Det kändes i luften som att det kunde vara bra fiske på gång, lite halvlurigt sådär. Strax innan vi begav oss iväg öppnade himlen sig och ner vräkte det ner regn. Det skulle pågå ca 1h enligt väderleksrapporterna.. chansade att en rapport skulle stämma för en gångs skull och stack iväg.
    Mycket riktigt så ganska precis då vi kom fram till ekan så lugnade det ner sig. Skönt! Vi gled ut till platsen där jag för några år sedan tappade min absolut största borre hittills.* Misstaget då var att jag lämnat håv hemma och den lossnade i fångstförsöket. Inga roliga minnen alltså.. jag SKA ha revansch på den innan jag viker hädan (Denna gång var håven med).

Anders började med att böja upp en borre i något av de första kasten, i ”kattmat”-storlek. Jag och Niklas fick även en varsin ganska snart. Anders fick efter ett tags dängande hugg på sin röda vibrax-spinnare ett fint hugg och vi fick upp hoppet! Rusningarna såg lite luriga ut och vi trodde det var en abborre men visade sig vara en gädda såklart.. antiklimax. Bytte platser några gånger och det var långt mellan huggen. Några små kom upp innan Anders ännu en gång sa ”japp” och nu j*vlar! Hämtade håven och väntade.. gädda, IGEN. Vibrax-spinnaren visade sig vara en riktig gädd-killer.
    Anders med fisk på, ganska vanlig syn..

Vädret blev bättre och bättre, vinden mojnade och det var helt spegelblankt innan det var färdigt.
    Körde vidare och bytte till det mesta som fanns i betesboxen. Var långt mellan aktiviteten. När vi testat oss runt de flesta intressanta ställen så kom vi till stället där sambon dragit många fina abborrar. Medans vi glider in och Anders & Niklas släpar drag så hugger det på Anders grejer. ”Typisk gädda” säger vi då och jag struntar t o m att bry mig i håven. DÅ visar det sig vara en fin abborre, såklart! Man är ju oduglig på att gissa vad som huggt … Ryggfenan avslöjade den ganska snabbt då den gled in likt en vithaj.
    Fajten gick fort så den var pigg när den kom brevid båten, jag skulle håva den och precis när borren så gott som var i håven så rusar den och hoppar hejvilt nästan upp i nävarna på mig. Trodde det var kört, men krokarna satt bra och den hamnade till slut i båten.
    1kg – 43cm

Riktigt fin! Högg lika som de andra Anders drog – på en röd vibrax.

Tiden började rinna iväg och snart var det dags att bege sig hemmåt för att se EM-finalen. Vi var tillbaka på platsen vi började (där jag tappat min nemesis). Hade en liten borre(då menar jag liten) på som högg precis utanför båten, mothugget gav den en flugtur på några meter. Gissar på att den fick byta kalsonger efteråt.
    Alldeles innan vi gav upp, hade jag först ett hugg som var klart abborraktigt.. och sedan ett till. Men den fastnade inte på mothuggsförsöken och detta var alldeles utanför båten. ”Var nog en liten en..” tänkte man men precis då, sågs en virvel från något större. Vad fan! Var den så stor??? Kom då på att jag använde exakt samma spinnare som jag tappade min drömfisk på. Vi stod ju på nästan exakt samma ställe.. Man är ju paranoid men ..
    Vädret var riktigt fint på slutet, solen tittade fram.
    Hoppas juli kommer med värme så abborrarna blir mer jaktlystna!
    /Emil

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
982 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 827 visningar