EPfiske: Testfiske vid nya syret - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EPfiske: Testfiske vid nya syret

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EPfiske: Testfiske vid nya syret

I söndags satte jag ut två nya syren(vasen)*i favoritsjön för abborrsfiske för att se om det kunde ge någon effekt på fisket där. Det har tagits många fina abborrar där tidigare men de syren som funnits där har sedan länge behövt en make over. Tog en lång björk som jag kvistade av och fäste i botten på två olika ställen som verkade intressant och som gett en del resultat tidigare. Botten*består av ca 1.5m djup lera, *på den del som är synlig mellan ytan och botten satte jag ett gäng granar som knöts fast i björken för stabilitet. Längst ner på granarna fäste jag stenar för att tynga ner det hela. *Detta är illustrerat på den otroligt pedagogiska och vackra bilden nedan:

Har inte tänkt mig att dessa ska ge något speciellt resultat förns kanske nästa sommar då de fått legat i ett tag. Men igårkväll blev jag mor far och Josefin sugen på mete så vi drog dit för att se om det fanns nå fisk där. Kvällen var sällsynt varm och skön, runt 20grader.. vi är ju inte direkt bortskämda med dessa denna sommar. *Det blåste lite men blev lä vid sjön. Direkt när vi hade fått i grejorna i vattnet så började det komma upp mindre abborrar och mörtar vid syret. Perfekt! Då hade de gett resultat direkt.. trodde de skulle ta lite längre tid innan dom letade sig dit. Och alla vet ju att mindre abborrar = större abborar i närheten

Josse drog som vanligt mycket fisk… likaså pappa. Jag och mor hade lite svårare att kroka dom, men nappade gjorde det! Medans fadern maskade på åt mor så lät han flötet ligga i, när han skulle ta spöt så såg han att flötet vart borta. Han röck till och spöet stod som ett uppånervänt U, efter lite pygel gav den upp.
    1kg och succé för nya syret!
    Behövdes inte vänta speciellt länge för att syret skulle ge resultat alltså Den fick såklart simma vidare så den kan lura dit sina polare till framtiden.

Drog även till andra syret för att se hur status var vid detta, även där drogs det fisk! Pappa hade här ett sjukt hugg på flötet, hann inte riktigt se om de var en stor borre eller en mindre gädda. Tyckte kroppen såg mer ut som abborre, vilket isåfall är lovande. Minst kilosklassen isåfall. Mer än godkänt för syret alltså Blir roligt att se hur de är nästa sommar.

Fick påvägen upp besök av Hälge som var sjukt nyfiken, stod och glodde ett bra tag innan vi kunde åka förbi.
    Skön kväll!
    /Emil

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Swamp, 2019-12-02, 10:30
4 svar
3 157 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mikejohnson  
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 063 visningar
0 gillar