NFT: Fiskar sika i Skräbeån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

NFT: Fiskar sika i Skräbeån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• NFT: Fiskar sika i Skräbeån

Då var denna fiskeävntyr över. Skräbeån ligger i Bromölla, precis utanför Stora Enzo. Måste säga att det är en vacker å ute i skogen.
    När vi kom fram klockan 06:10 så blev vi lite förvånade över att det var så många fiskare där redan så tidigt på morgonen, dessutom på en torsdag, men roligt var det att se så många fiskare där. Det var mkt bra stämning bland alla fiskare, trots att alla inte känner varandra.
    Vi började att rigga upp all utrustning, jag som var amatör på att till och med knuta riktiga knutar, fick lära mig av veteranen, specimenfiskaren Sven Haglund, min svärfar. Jag fick låna all utrustning som man behövde ha med sig, han behövde inte visa mig hur man skulle trotta, för han hade tagit sig tid att undervisa mig kvällen innan.
    Jag fick till och med lära mig hur man sätter på maggots ”ordentligt”, vilket betyder att maggotsen håller sig i lov betydligt mkt längre.
    Det absolut fina var att fisket började klockan åtta. Detta var ingen tävling, utan det är så reglerna säger när man fiskar där. Och det var INGEN som tjuvstartade, alla väntade och pratade och skämtade gott med varandra. Underbart att se när man själv sysslar med seriös sportfiske.
    Men men, det gick ju inte så bra för mig tyvärr, i början så hade jag problem med att bara kasta ut flötet tillsammans med betet (har jerkat i fyra år, har knappt hållt i ett haspelspö, därför åkte jag med för jag ska börja lära mig att fiska all sorts fisk, förhoppningsvis). Men jag fick det att funka rätt så fort, mitt nästa bekymmer var detta med att trolla, det var också nått helt nytt för mig. Men vi fiskade trots allt från 08:00 till 16:00, jag kom in i det och lyckades, enligt scen, mkt bra, tack Sven!
    Men, jag fick inte upp en enda sik, tyvärr, jag hade iaf två hugg, och jag känner mig inte ett dugg bitter.
    Man brukar säga att ”Nu har jag fått mersmak av denna sorts fiske, fy fan jag fick upp *** st!!”. Jag säger, ”Fy faan, jag har verkligen fått mersmak av att fiska efter sik, jag fick två st hugg!!”. Och jag menar det, jag ska tillbaka inom två veckor, och då ska jag få upp minst två sikar, precis som min stora fiskementor, Sven Hagglund.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Marcus Jansson
    NFTeam (www.nfteam.se)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
991 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 962 visningar