Esox-Lucius68: SUMMERING 2012 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Esox-Lucius68: SUMMERING 2012

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Esox-Lucius68: SUMMERING 2012

Solnedgång, december
    Julbestyren börjar sina och tid till en summering av året har kommit.
    Ett märkligt år med både höjder och djupa dalar. Vädermässigt en katastrof efter att isarna gått tidigt. Regn, regn, regn, regn, regn, regn, regn och åter regn innan snön kom med snö, snö, snö, snö, snö och åter snö!
    Vi har fått nederbörd minst 3-4 ggr i veckan sedan i april helt makalöst egentligen. Inte en enda vecka utan nederbörd, måste vara rekord sedan Juraperioden...
    En helt vanlig dag i somras...
    Höjderna har varit det ismetepassen, det tidiga vårfisket efter gäddan och vertikalfiskets hemligheter som kommit upp i dagens ljus, uppstarten av guidefirman med mässbesök i Holland.

Djupet har hela höstfisket bestått av, ett fullständigt haveri ifrån min sida både antalsmässigt och viktmässigt, vårfiskets låga toppvikter och vädret, detta miserabla elände 2012.

VINTERN
    Vi fick lagomt med snö och det blev stabila isar på sjöarna.
    Det blev sex pass innan isarna gick och det är väl det man hinner med, ett par gånger i månaden.
    Premiärpasset den 14 januari skulle kanske bli mitt bästa isfiske genom tiderna viktmässigt.
    20 cm kärnis och ett tunt snötäcke låg på isen när jag äntrade vattnet. I den kolsvarta vintermorgonen placerade jag ut mina sex spön och innan ljuset kom var allt på plats.
    Bonusgös
    Som på en given signal när det första ljuset från gryningen uppenbarade sig kom första fället, vid mothugget kände jag en bättre fisk i ändan men den släpper ganska snabbt och jag som hatar att bränna fisk så där. Det kan ju vara dagens enda möjlighet...

Men det blev en minnesvärd dag med totalt 12 fällningar och 9 gäddor ovan is där ingen vägde under tre kilo och det toppades med en prydlig gädda över skamgränsen.

Nästa pass fjorton dagar senare var ett infall som jag fick en morgon då jag vaknade allt för tidigt. Snabbt iväg och nu skulle ett nytt vatten provas. Det blev en enda fällning men gäddan visade sig tynga vågen över sju kilo så det fället var klart godkänt!

NYTT OCH FRÄSCHT SKULLE DET VARA
    Jag återkom till vattnet ännu en morgon men denna dag så var det föräldrafritt och småbarnen kunde härja fritt under isen.
    Göran och jag hade ett par pass ihop på isen och vi letade nytt, allt detta år skulle vara nytt och fräscht, ingen möglig gammal skåpmat här inte. Samma dag, nästan samma minut får Göran ett fäll på ett av dessa nya ljusa fräscha vatten samtidigt som vår vån Mr Y har ett fäll på ett gammalt infiskat vatten några mil därifrån, där man vet vard man får och många gånger blir rikligt belönad.
    Historien är den att det skiljer ganska exakt tio kilo mellan Görans och Mr Y;s gädda, tio kilo!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Swamp, 2019-12-02, 10:30
4 svar
3 191 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mikejohnson  
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 125 visningar
0 gillar