Emmas fiskeblogg: Drop shot regerar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Emmas fiskeblogg: Drop shot regerar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Emmas fiskeblogg: Drop shot regerar!

Det hær med isfiske efter abborre har verkligen gett mig blodad tand igen! Jag trodde verkligen inte att jag skulle bli så ivrig på isen igen!

Tillsammans med Flugfiske/fotografen Barry Ord Clark och f.d redaktøren før Alt om Fiske Jon Lenæs gav jag mig ut på Akersvannet med min Drop Shot rig.

Væderkanalen hade lovat sol och lite værme, men det blev fort bevisat att dom hade fel; Tjock isdimma och kyla... Men detta læt oss inte stoppas! Idag skulle vi ha en fin abborre.

Med blank is och lite øvervatten var det inte lætt att ta sig in i viken vi hade sett ut.
    Men vi kom æntligen på plats och letandet efter abborrstimmen kunde børja! Som sist gång børjade jag ganska långt in i viken och grunt, men abborren lyste med sin frånvaro.

Ett par timmar,en hel del borrning och någon kaffe senare bestæmde jag mig før att prova lite mer ut från kanterna och någon meter djupare. Jag træffade mitt i stimmet! Abborrarna kastade sig øver drop shot jiggen som galningar, en efter en. Det var inga jættar, men inga småyngel heller.

Jon Lenæs fiskade ihærdigt med sin balansare, men lyckades bara dra upp ett par småttingar. Han blev genast vældigt nyfiken på hur effektiv Drop shoten verkade vara, så han bad mig prova hans hål som varit døtt en stund; Genast krokade jag fisk, jag krokade en hel del faktiskt!
    Vi hade alltså nu fått riktigt bevis på att Drop Shot från isen var en riktig hit!

Kylan børjade verkligen bli plågsam och med dåliga skor var det næstan outhærdligt. Min hund Molly tyckte detsamma, så henne fick jag trycka ned i skryllan med en filt!

Jag bestæmde mig før att borra ett par hål till føre jag var tvungen att komma in i værmen.
    Hålet var døtt till en børjan, men så kænde jag något... Jag stængde ute kylan och lirkade jiggen fokuserat.. Då small det! Det var ingen tvekan om att detta var en større fisk, till och med den lilla rullen fick skrika lite!
    Upp på isen kommer æntligen en større abborre! Inen kilosfisk, men tætt på! Samt en fantastisk fotofisk!

Efter lite fotande av den fina abborren var mina føtter som isbitar och jag hade inget annat val æn att halka tillbaka till bilen. Lite synd... Fiskefebern var ju helt extrem och så många fler hål man kunde provat!

Men nu ær nya, vattentæta isfiske-skor inhandlade och morgondagen ær vigd till jakten på kilosborren!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
1 001 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 014 visningar