Tusenbröder, pt 2. | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tusenbröder, pt 2. | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tusenbröder, pt 2. | Sf lures

Minnen av de första fisketurerna är starka. Flickan som fick hjälp av sin mamma säger att fisken var läskig. Stor. Mammans leende och menande blickar säger något annat. Men de säger också något om stunden de hade tillsammans. En stund de minns båda två som deras egen.
    Kanske fick den kvinnan att minnas en annan tid när hon själv var barn? Vem delade hon sin första fisketur med? Vem hjälpte henne att ta av fisken från kroken?

På en kajkant i en hamn på södra gotland. Min första fisketur var med min far. Vi metade med flöten men jag visste inte vad vi fiskade efter. Fisk var liksom fisk när man var fem år gammal. Salami på kroken, det är bra när man fiskar! Eller var alternativen få? Kanske hade han fått lära sig att salami var bra när han var liten? En abborre fick vi. Sedan en till. Tusenbröder sa han att det kallades när de små aborrarna samlades så här. Små? För mig var de stora. Och fina. Spännande!

Några år senare fick jag mitt första spö. Ett gult spö med en gul rulle från Abu. Jag och mina kamrater jagade tusenbröder så fort vi fick chansen. En spännande lek som på något sätt var något annat än en lek. Fisk lever. Tvingar en att ta ställning. Ett stort beslut för ett barn och leken blir allvar. Släppa tillbaka eller spara?

Precis som tusenbröder samlas barn och vuxna runt fiskeprat och fiskedrag där jag fotar. Jag avslutar och vi säger hej då. Kommer någon av dom att fiska i sommar? Med mamma eller pappa? Med goda vänner? Jaga tusenbröder med en bit salami?
    Skitfiske!
    Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Swamp, 2019-12-02, 10:30
4 svar
3 140 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mikejohnson  
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 045 visningar
0 gillar