Liten är stor… | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten är stor… | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Liten är stor… | Sf lures

När jag inte bygger beten arbetar jag som lärare på en låg- och mellanstadieskola i Stockholm. I personalrummet pratas det om allt som intresserar utöver jobbet. Fritidsnöjen som resor, svampplockning och idrott behandlas med respektfullt intresse och varierande kunskapsnivå. Ganska ofta stöter jag på lite trevare som syftar till att visa att fler än jag har fiske som hobby. Med jämna mellanrum får jag bita mig i tungan när samtalen styrs in på minnena kring nätupptagningarna med morfar på något landställe i någons barndom. Oftast finns dock mer intresse och kunskap än man kan ana.
    ** 57 gram in-linespinnare
    När*samtalen kommer*in på*det jag sysslar med vid sidan om mitt lärarjobb stöter jag på problem! Storleken på många av de beten jag bygger och som jag många andra ser som helt normala gäddbeten stämmer inte med kollegornas bild av barndomsfisket. De är för stora! När jag dessutom berättar att jag bygger spinnerbaits, vilket i många oinsattas öron låter som ”spinnare”, tänker de på en viss typ av beten som definitivt inte stämmer överrens med det jag försöker beskriva för dom.

*Liten eller stor? 25 g respektive 57 g.
    Efter att ha skrivit ett inlägg om in-linespinnare, fick jag snabbt beställningar på ett par stycken. Det var rätt länge sedan jag gjorde in-linespinnare och blev därför positivt överraskad av hur bra de blev och dessutom motiverad att bygga fler. Häromdagen började jag fungera på en ny variant och byggde ihop två prototyper. Modellen är en in-linespinnare med precis samma struktur som de jag skrivit om i tidigare men betydligt mindre. De jag byggde skillde sig åt genom att ha kjolar av silikon respektive magnumflash men båda vägde bara runt 25 gram.

25 gram med silikonkjol.
    När jag dagen efter satt i personalrummet kom min vapendragare Christian, som ganska nyligen fått ett stort intresse för sportfiske, in. Naturligtvis berättade jag om mina ”små” in-linespinnare för honom. Övriga i personalrummet gav sig in i samtalet och naturligtvis blev begreppsförvirringen total som vanligt.

Så nu kommer lösningen! Tillägnat alla mina läsare kommer här bilder på lite nya in-linespinnare. Och tillägnat mina kollegor har jag, för jämförelsens skull, lagt till en liten 10g myranspinnare. Nu kan vi äntligen njuta av kaffet och veta vad stor betyder i fiskesammanhang. Och att liten inte alltid är liten…

På tal om stora beten*levererar jag imorgon mitt största bete någonsin. Ett spinnerbait på 97 gram! Mer om detta i ett senare inlägg som kommer att handla om Sf spinnerbait XL.
    Skitfiske!
    Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 865 visningar