Sf Spin rig | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sf Spin rig | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sf Spin rig | Sf lures

Även om jag skrivit en hel del om att jag tror stenhårt på att bryta uppfattningen om att vissa beten (läs spinner baits…) är säsongsberoende, måste jag erkänna att jag själv*lägger undan en del heta beten efter vårfisket eftersom jag någonstans känner att betet nu behöver mer rörelse än de som lockar tidiga vårgäddor. Sävliga trä- eller plastkroppar med en tail som står för 90 % av betets minimala rörelse i vattnet funkar grymt på en kall dam som inte vill förbruka för mycket energi i jakten på föda, medan en gädda i varmare vatten snarare ibland behöver retas igång för att hugga.

Efter lite grubblande kom jag fram till att det vore spännande att förlänga säsongen för mina ”vårbeten” genom att lägga till lite av ett spinnerbaits magi, och byggandet satte igång. Utifrån tänket hos en in-linespinnare drog jag på pärlor över lite pianotråd, följt av byglar och ett par coloradoblad. Efter att ha snott ihop skapelsen så testade jag min nya ”Sf spin rig” i badkaret med finfint resultat. Tillsatsen väger runt 10 gram i versionen med två blad och är tänkt att användas med valfritt bete för att förändra egenskaperna. Naturligtvis funkar det att köra även med en vanlig jigg efter.

För att visa min tillsats har jag på bilden lagt det efter en JW Jerktail*från JW Lures. Anledningen till detta är naturligtvis inte att jag anser att detta bete behöver någon som helst modifikation. I stället är anledningen helt enkelt att jag tycker att betet i sin helhet är så otroligt snyggt!

Så snart isarna går kommer jag att testa ut fler storlekar av ”Sf spin rig”. En mindre variant framför en liten abborrjigg kommer nog att vara minst lika het som en stor variant framför en stor vårtail.
    Skitfiske!
    Jakob Fagerlund// Sflures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 881 visningar