Carpstalker: Pintobönan, dina fattigmans Tigers! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carpstalker: Pintobönan, dina fattigmans Tigers!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Carpstalker: Pintobönan, dina fattigmans Tigers!

    Pintobönan (Phaseolus Vulgaris L) tillhör ärtväxterna och de har samma form som, Kidneys, Black eyed,, Berlotti och vita, bruna och svarta bönor.

    Men Pintobönan är en av dem effektivaste beten för karp och gräskarp, de innehåller 22 % protein och 62 % kolhydrater.

    Jag har testad dessa bönor på alla möjliga sätt och funnit att detta, jag nu ska visa er, är det bästa och framför allt, gräskarparna älskar just detta recept, mer än något annat och jag kallar dem fattigsmans Tigers, då de är nästan lika effektiva!
    Du kan köpa Pintos hos hälsokostaffären eller i en del av våra varuhus och du kan köpa dem i den närmsta Yalla - yalla butik, men du ska endast köpa bönor och jag menar alla bönor på ställen, var dessa säljas som Human food, aldrig någonsin i en djuraffär!

    Risken på andra suspekta ställen, är att bönorna är gamla och dåliga och de kan skapa leverproblem för karpen, så välj rätt försäljningsställe!
    Pintobönor har en spräcklig färg, lite som ett fågelägg, men de kan ha flera färger och nyanser. Under kokningen, som jag kommer till försvinner spräckligheten av någon konstig anledning, som jag inte vet, den kokas väl bort.

    Jag har under gårdagen gjord klart dessa bönor och nu tar vi oss en titt på hur du gör dem. De är relativt billiga, ca 16 - 17 kronor per kilo och processen är ganska enkel också. 1 kilo bönor blir ca 1,8 kilo färdiga bönor, så du får ganska mycket bete för pengarna.
    Börja med att tvätta dina bönor i ljummet vatten, gör detta ett par gånger, så de blir rena och fina.
    Häll bort allt vatten och tillsätt 6 stora toppade matskedar med salt.
    Tillsätt sedan 200 ml Honung, du behöver inte vara så noga med verken saltet eller honungen, dessa kan inte överdoseras.
    Tillsätt vatten, så det står ca 5 cm över dina bönor och blanda ut saltet och honungen, så dessa två ingredienser smälter och blandar sig.
    Låt det hela stå i 12 - 15 timmar under lock, det räcker för alla omtalade bönor.
    Redan här, efter några timmars soak, har mycket av färgen försvunnit och bönorna är skrynkliga, med det kommer också att förändras.
    Koka upp bönorna och sedan sänker du värmen, tills det hela bara sjuder och sen ska de ha 15 - 20 minuters lätt kokning, gärna under lock, rör om lite i grytan ibland.
    När dina bönor är färdig kokta, är de inte skrynkliga längre och när du kan trycka sönder dem mellan fingrarna, då är konsistensen perfekt.
    Stäng av spisen och låt dina bönor svalna helt under ett lock, det kan ske under natten och nästa morgon, silar du från vattnet, som du kan använda till spodmix, methodmix, torra boilies mm eller slänga det.
    Dina bönor är nu klara för bruk eller för att frysas ner för framtiden. Jag fryser in mina bönor med lite av kokvattnet och av mina 2 kilo Pintobönor, fick jag ut tre stycken 2,5 liters Ikea påsar och sammanlagt 3,8 kilo färdiga bönor med sältan och sötman, som karp och gräskarpen gillar.

    Märk alltid upp dina påsar med innehåll och när det gjordes, så har du bra koll på sakerna i frysen och kan använda det allt efter datum, så inget ligger och glöms bort.
    Jag fiskar oftast med en liten korkbit och poppar upp två Pintos, detta mest för karp. Vid fiske efter gräskarp, så lägger jag i en handfull fodermajs i ett kilo Pintobönor och rör om innan jag mäskar med detta och jag fiskar sen med ett gult fakecorn eller ett majskorn tillsammans med 2 - 4 Pintobönor på mitt hair.
    Jag gillar Pintobönan av flera orsaker, dels färgen, som passar bra över de flesta bottentyper, konsistensen som karparna tycker om, sältan och sötman, som drar in fisken snabbt. Det är enkelt att göra dessa typer av bönor och de är ett av de bästa beten du kan ha för gräskarp.

    Jag använder dessa beten ganska ofta nära land eller under en buske eller på annat ställe, var jag vet att karp och gräskarp kommer in under kvällen, natten eller morgonen.

    Så vill du ha ett bra bete för karp eller ett superbete för gräskarpen, men inte har råd med Tiger nuts, så gör du bara ett par hinkar av dessa Pintos och sen blir det högst troligen lite mer fart i dina larm.

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 151 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 711 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 226 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X