Predatorfiske: Sunken Paternoster - riggen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Predatorfiske: Sunken Paternoster - riggen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Predatorfiske: Sunken Paternoster - riggen.

    Brrr! Vart är våren? Minus 13 grader i natt, det är kallt, men vi kröp över 250 000 besökare igår och det värmde upp mig, ska ni veta och jag är tacksam för detta, stort tack till er alla!

    Vi fortsätter och vi är nu på väg över till metoderna med flöten, dock ska vi denna gång titta på fisket med ett Sunken Paternoster tackel, här finns ett flöte med i bilden, men det befinner sig under vattenytan!
    Fiske med Sunken Paternoster lämpar sig bra för vatten med mycket gräs, hål i växtligheten, längs med bälten av vegetation och för fiske på platser, var du vill ha ett bete stående hela dagen, till exempel en ståndplats eller mitt bland dem lekande gäddorna nu till våren.
    Du behöver ett flöte, som har en silicone sleeve. Trä linan genom flötet och knyt fast ditt beteslås. Därefter drar du fast beteslåset i silicone sleeven och detta har du på spöet hela tiden.

    Vid själva fisket, är det nu bara att montera ditt 2 - krokstackel och overtracen till beteslåset och i haken, som förbinder din overtrace med 2 - krokstacklet, här knyter du fast en tunn lina av önskat längd.

    Igen, så är det denna lina, som bestämmer hur högt över bottnen, ditt bete ska stå och arbeta, samma princip som under strömvattensfisket, som vi hade i gårdagens inlägg.
    Samma bild som igår, men du måste ha en överhandsknut på den tunna linan och den bör sitta så nära blyet som möjligt.
    Levande betesfiskar är bästa för denna rigg, du kan dock använda dig av ett dött bete, men levande slår det mesta i detta fall.
    Här en slips från Ryssbyån, den togs just på ett Sunken paternoster tackel, som fiskades nära vassen, en bit bort.
    Jag använder denna metod med en flytande braid som huvudlina, denna lina hålls över all bottenväxtlighet och mitt Sunken paternoster står rak upp från bottnen.

    Under blåsiga dagar, är det en stor fördel, att sänka ner spötopparna, så inte vinden får tag i huvudlinan och ger dig falska pip i larmen, det gäller vid allt bottenmete med Drop - off indikators.
    Här ses hela tacklet, ett ganska långt tackel, som kräver ett spö på minst 12 fot, sen kan du lägga till 1,5 meter tunn lina och blyet.

    En viktig sak, är att efter att du har kastat ut tacklet, så ska du strama upp linan helt och sedan släppa linan sakta igen, så flötet kan resa sig och ställa sig lodrätt i vattnet. Därefter justerar du din Drop - off indikator, så denna sitter under rullen med öppen bygel.
    Man kan även ha ett glidande paternoster tackel i svagt strömmande vatten. Då har du en tunn lina från blyet och upp till en leger ring.

    Din huvudlina har ett flöte på ytan och huvudlinan går genom leger ringen. När gäddan tar din betesfisk, dras flötet ner och du kan kroka.

    Jo längre wiretafs du har, jo mera rörelses frihet får din betesfisk och jo mera lockar den. Härefter går vi över till metoderna, som innehåller ett synligt flöte och jag hoppas du hänger med genom detta också.

    Nu ska jag ta mig friheten att åka och fiska efter lite Regnbåge och kanske en större Abborre från Rismåla göl, blir det något, så slänger jag in det under morgondagen.

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 171 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 770 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 229 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
537 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 420 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X