Team fishseekers: Danska abborrar och mera! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team fishseekers: Danska abborrar och mera!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Team fishseekers: Danska abborrar och mera!

    Isen ligger stadigt i vårt avlånga land. Precis som för många andra infinner sig abstinensen ganska hårt då isfisket inte tilltalar mig så värst mycket. Den senaste* tiden har man med stor avund kunnat se Mr.Obiwan Mads och Steven från Savage-Gear dragit den ena storabborren efter den andra. Abstinensen blev så påtaglig så efter man klättrat tillräckligt på väggarna och ett kort snack med Steven Jensen ( också från Savage-Gear ) och Morten Ramsgaard ( Leech m.m )* så bestämde jag mig för att åka ner i hopp om att äntligen få känna lite gung i spöet.
    Steven hade ordnat så jag fick övernatta första kvällen i ett klubbhus ägt av en fiskeförening i närheten av vattnet. Med gapande mun gick man och beundrade dom 100tals kort som satt uppradade på väggarna. Här fanns det ett 20tal abborrar över 2kg, monstergäddor, karp, havsöring, stör, torsk… ja you name it! Varenda dansk jag träffade under mitt besök var mer än trevliga och verkade ta emot mig med öppna armar för att göra min resa så trevlig som möjligt. Jag ska inte säga att jag var förvånad men shit vad trevliga alla var!! Syge pæne drenge!
    Dag ett mötte jag upp Morten för att besöka ett av hans spektakulära vatten, en å mitt inne i skogen med klarvatten i, en natur som var helt magisk. Att kunna stå vid ett sånt här vatten och fånga stora gäddor och abborrar måste vara en dröm. Tack vare minusgraderna som rådde under natten var delar av vattnet fruset och fisken verkade vara lika stelfrusen den. Detta fråntar dock inte erfarenheten så att säga, en helt fantastisk natur med ett vatten som jag garanterat vill besöka igen!

    Jag och Morten möter upp med Steven för att fiska av hans abborrställe. Vi möts av iskalla vindar upp till 15m/s men får redan vid anländande höra att dom lyckats få en fin fisk strax över kilot. En släng av ADHD infann sig ganska snabbt av någon konstig anledning och jösses vad uppspelt jag var nu, ner med sakerna på backen, på med vadarna och börja knyta i full fart och jag tror inte jag förstod något en dansk sa den närmsta timmen. Hoppas ingen tog illa upp men jag var så inne i fisket att det mesta runtomkring kopplades bort.

    Fisket inleds faktiskt ganska trögt men efter ca en timmes fiske har jag landat min första Danska kilosabborre. 1180g om jag inte minns fel, en fjuttig fisk i danskarnas ögon som troligtvis flinade en extra gång åt den dumma svensken som ville ha kort på en tusenbrödersfisk
    Savage-Gear 4-Playshad var den jigg som var helt outstanding bland Stevens arsenal. Här en 7.2cm i Pearl Silver.

    Ähh jag var glad att fisket var igång och en kort stund senare var Morten tvungen att dra vidare. Vi stod ut med den hårda vinden och det belönade sig en kort stund senare då vi bestämde oss för en förflyttning, första kastet gav ett PB på 1580g, en fisk som också den slukade en 7.2cm 4-Playshad i färgen ”Clown”.


    Steven med ett fint exemplar, den här färgen på 4-playshaden var helt outstanding. ”Clown”


    Enbart C&R i detta vatten, något som fler svenska vatten borde ta efter. Det är bra att vi har restriktioner här i Sverige, och det är bra att priserna höjs på sina ställen så att fler seriösa sportfiskare istället besöker vattnen. Men… så länge vi inte har några som kontrollerar att dessa regler efterföljs så är dom i mina ögon menlösa. Personligen kan jag säga att dom senaste 10 åren har jag besökt väldigt många sjöar, åar osv.* Jag har blivit kontrollerad en endaste gång… Men detta kommer framöver hamna i ett annat forum.

    Som sagt, kallt var det och Stevens tips är att gå över till nylonlina, den samlar inte lika mycket vatten som fryser till i spöringarna.
    Nylonlina i tjockleken 0.8mm. Abborrfisket dog ut för en stund och i ett desperat försök att väcka dom till liv så provar jag att fästa en Colorado spinnerblade arm blade på min 4-play shad. Detta för att försöka flytta lite mer vatten och förhoppningsvis trigga abborren. Vid första utkastet har jag ett ordentligt påslag men fisken fästs inte. Vid andra utkastet brakar det loss i min tunna utrustning och jag märker direkt att det är en fisk av större kaliber. Vid första ögonkastet fick jag för mig att jag såg en monsterabborre och där kan jag säga att pulsen steg ett par hundra slag. Danskarna som såg utspelet fick se en svensk gasell springandes i vassen fram och tillbaka. En ganska intensiv fight där jag höll på att dränka mig själv ett par gånger om höll på att få ett abrupt slut vid slussen, fisken visste exakt vart den skulle, ut till havs men som tur var gick det vägen. Att det var en grann havsöring på dryga 3 kilo hade jag inte en tanke på dock.


    Nåväl, nu var det ju abborre vi var här för och en dryg halvtimme senare får jag återigen påslag på min Pearl Silver Shad. En fisk som beter sig mycket märkligt och först tror jag att fisken är felkrokad. Vad som skulle synas under vattenytan även denna gång var heller inte vad jag förväntat mig, ett ordentligt dasslock i form av en brax hade fattat tycke för min jigg. Va i h…



    Något som jag själv inte är van vid under ett abborrfiske men det är tydligen en ganska vanlig åkomma just här.
    Steven är inte van vid det kalla klimatet vi har haft här i Sverige, han frös kan man minst sagt säga

    Ytterligare ett långt exemplar på 1320g.

    Den här fisken var också min största under resans gång, och även här ett nytt personbästa på abborre. Sjukt roligt med en fisk på hela 1620g. Dessa fiskar är vanligt här nere, dock inte i mina hemmavatten och länge har jag drömt om ett abborrfiske likt detta. Dock i ett lite mildare väder…* Detta var enligt Steven ett riktigt trögt fiske, vädret som rådde gjorde att stora mängder saltvatten hade blåst in i vikarna och på så sätt gjort abborren svårtrugad. Enligt mig var det dock en härlig upplevelse, att vada samtidigt som man fiskar kilosabborre är ett riktigt spännande fiske och det här kan jag lova, att det kommer jag göra om snart igen.
    Efter dessa två dagar så åkte vi senare på kvällen hem till Mads för att kolla in lite nyheter och hans omtalade källare där allt händer så att säga. Jag kan inte säga så mycket om det än, men dom nyheter som snart skall komma är heeeeeeeeeeelt galna, im so damn excited!. Mads är en så sjukt ödmjuk kille och man märker verkligen när han berättar om nyheterna, planerna och allt runtomkring hur passionerad han verkligen är. Det är inte konstigt att Savage Gear är ett av de största snabbast växande varumärkena på marknaden med en sådan man som står bakom det! Han delar samma passion för fisket precis som du och jag. All cred to you my friend!
    Steven och Morten vill jag än en gång tacka för en sjukt trevlig upplevelse! Ni är grymma och jag är helt säker på att jag hittat två nya vänner som jag fortsatt kommer ha jävligt sköjj tillsammans med! Prata inte så förbannat snabbt bara!! Fattar 0!!

    Sist men inte minst vill jag även tipsa alla om att Nyttfiske säsong 3 nu har startat. Robbo leder som vanligt vägen i samma galna anda, sjukt kul
    Skitfiske på er!



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
11 svar
3 089 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
77 svar
4 904 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
26 svar
2 215 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
525 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 411 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X