Mangotsson: Sticks med lite mer “juice” i! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mangotsson: Sticks med lite mer “juice” i!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mangotsson: Sticks med lite mer “juice” i!

    Under höstens och vinterns ganska lyckade fisken så var Johan med mig under ett utav tillfällen och som nyligen karpfrälst så undrade han om jag hade några knep för att kunna locka karparna till hugg i kallt vatten. Visst har jag knep tyckte jag, även om det för mig kan kännas ganska självklart hur jag vill göra och vad man kan ta till så är det bra att visa saker. Så jag visade Johan hur jag ger mina sticks lite mer “juice” i kallt vatten. Detta fungerar självklart bra även under de perioderna då vattnet är varmare men då hade jag valt någon mer oljig eller fiskig fyllning i sticksen. Jag föredrar att få in min vätska innanför själva stick mixen framför att doppa hela bagen i något, då tycker jag det käns som att mycket av attraktionen stannar kvar i ytan när man kastar ut. Dessutom kan det sättet göra att det tar längre tid för bagen att lösas upp i kallt vatten. En bild säger ju mer än tusen ord så här kommer en rad med bilder och ord så tror jag att jag och min fotomodell har fått med det hela.

    Plocka fram de sakerna du behöver. Din tafs, beten, den glugg/dipp/eller juice du vill fylla bagarna med, din glödhetta stick mix och så den pva du har tänkt dig att använda.

    Förbered krokbetena på din tafs så att allt är redo när bagen är klar. Jag har valt ett bottenbete i 15mm storlek toppat av en pop-up i 10mm storlek och båda har en fruktig och söt doft.

    Då kan vi börja med bagen och jag har alltid en bit rig foam i bottnen för att fästa kroken i det behövs inte men det är verkligen bra och en enkel garanti för att slippa en pellets eller boiliebit på krokspetsen.

    Fyll på med halva den mängd stick mix du tänkt att bagen ska innehålla, stora bagar gör inte mer nytta än små så försök att hålla det måttligt.

    Nu packas foamet och stick mixen riktigt ordentligt i röret till pvan.

    Nu är det dags att fylla på med ditt val av “fyllning” i bagen. Jag brukar hålla det mellan en tesked och en matsked för att ge ett riktmärke.

    Sen är det dags för lite mer stick mix och jag brukar försöka att ha samma mängd nu som i det tidigare skedet.

    Nu är det dags att packa ihop “fyllningen” och den sista dosen av stick mix, detta brukar jag försöka göra lite försiktigt för annars kan det i bland bli en kladdig historia i handen.

    Knyt ihop bagen som vanligt och klipp loss den från resten av pvan och så har du en bag med fyllning.

    Nu är det dags att montera tafsen igenom bagen och du börjar med att trä igenom en stringer needle, därefter hakar du på tafsen och drar den sakta tillbaks igenom bagen.

    Så! Nu är allt nästan färdigt för utlägg på fiskeplatsen. Notera att kroken sitter säkert i rig foamen för att hålla krokspetsen ren i alla lägen.

    Jag brukar ge betena lite extra knorr med samma vätska som jag har fyllt bagen med i kallare förhållanden. Huruvida detta hjälper mig till ett hugg eller om allt spolas bort när betet sjunker till bottnen låter jag vara osagt, men jag tycker det känns bra.

    Johan blev riktigt nöjd med lektionen och sitt resultat och ger tummen upp till den fyllda bagen.


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 18:10
11 svar
3 188 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
85 svar
5 788 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 18:45
26 svar
2 231 visningar
15 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman
 
Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
12 svar
542 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 422 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Arbetar...
X