Som många redan vet gick Lofssjöpimpeln av stapeln helgen som gick. Peter och jag gjorde debut på denna tävling detta år! Peter har ju varit med ett tag i tävlingstagen på pimpel medans detta var första “riktiga” tävlingen för mig. Men absolut inte den sista! Slutar nog med att man lägger ner allt annat fiske och lägger fokus på pimpel innan det är färdigt
Nej men det var roligt och det blir fler gånger.
Jag begav mig från Gävle mot Bollnäs vid 17.00 på fredagen där Peter väntade ivrigt vid stationen. Vi for direkt iväg mot Hede där vi skulle bo i stuga över helgen, sväres litar såpass på oss så vi fick låna stugan. Väldigt uppskattat! Anlände som beräknat runt 20.30. Det var 0-gradigt och vindstilla ute. Stugan värmdes snabbt upp och någon öl slank i till taktiksnacket inför tävlingen på lördagen. Jag hade planerat försökt lura abborrar och förhoppningsvis någon bonusöring medans Peter tänkte testa lyckan hos 6kgs-laken. Var nog ett smart drag eftersom vi hade 15o & 160mm-borrar, de var lite drygt å jaga borrar med meter-is.
Sovdags runt 23.00.
Lördag.
Vaknade vid 05.45 och käkade frukost och tog de relativt lugnt innan vi for iväg vid 07.00. På vägen fick vi väja för flertalet renar som hade kalas på vägsaltet. Anlände på samlingsplatsen mitt emot Trapper vid 08.25, bland de första. Efter att ha löst kort satte oss och tog en kaffe och kanelsnäcka och spanade på folk som ramlade in. Det blev en del! Tror det var runt 200 personer på fredagen.
Vid 09.30 släpptes folk ut på isarna för att välja plats, den norra delen av sjön höll fisket till på. Noll koll som man hade på denna sjö så tog man rygg på någon som såg rutinerad ut, såg Hans Göran Engberg och han hade ju en fin tredjeplacering vid en av tävlingarna förra året. Höll oss i närheten av honom vid starten
Tävlingen skulle pågå 4 timmar och vid 10.00 gick starten. Peter höll en ohygglig fart vid inledningshålet, han är nog fortfarande le efter den ruschen.
Vi satt mitt ute på sjön och de var runt 20 meter där. Testade på de flesta nivåer men hade ingenting vid första platsen och vi begav oss ganska snart längre västerut på sjön. Peter höll sig på djupare vatten på jakt efter laken medans jag gick in på grundare. Hittade ett ställe med 2-3 meter och det kändes bättre. Var en skara på 10-15 pers där och dom hade lurat upp några öringar där innan jag anlände.
Huggen lugnade sig och folk började sprida sig bortöver. Jag körde gammelhål-taktiken för att vila armarna lite!! Stannade med Honken och Kjelle mfl. ett tag innan jag letade upp Peter och Henry som var längre västerut. Var samma visa där. Försökte fortfarande rädda namnet…
Henry och Peter drog ut på djupet för att försöka lura mört och lake, jag gick längst med dem men långt in mot land. Vi bestämde oss för att mötas strax utanför starten och sitta där sista tiden av tävlingen. Väl där var redan Peter och Henry på plats med en större grupp. Tydligen drogs det en hel del mört där och om jag hört rätt så vanns tävlingen av Christer Eriksson där sista timmen? Henry drog en del fisk medans jag och Peter var otroligt fisklös fortfarande, Peter hade nu gått över till abborrgrejerna.
Resultat Lördag:
Resultat Söndag:
Gratulerar!!

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)

Jag begav mig från Gävle mot Bollnäs vid 17.00 på fredagen där Peter väntade ivrigt vid stationen. Vi for direkt iväg mot Hede där vi skulle bo i stuga över helgen, sväres litar såpass på oss så vi fick låna stugan. Väldigt uppskattat! Anlände som beräknat runt 20.30. Det var 0-gradigt och vindstilla ute. Stugan värmdes snabbt upp och någon öl slank i till taktiksnacket inför tävlingen på lördagen. Jag hade planerat försökt lura abborrar och förhoppningsvis någon bonusöring medans Peter tänkte testa lyckan hos 6kgs-laken. Var nog ett smart drag eftersom vi hade 15o & 160mm-borrar, de var lite drygt å jaga borrar med meter-is.
Sovdags runt 23.00.
Lördag.
Vaknade vid 05.45 och käkade frukost och tog de relativt lugnt innan vi for iväg vid 07.00. På vägen fick vi väja för flertalet renar som hade kalas på vägsaltet. Anlände på samlingsplatsen mitt emot Trapper vid 08.25, bland de första. Efter att ha löst kort satte oss och tog en kaffe och kanelsnäcka och spanade på folk som ramlade in. Det blev en del! Tror det var runt 200 personer på fredagen.
Vid 09.30 släpptes folk ut på isarna för att välja plats, den norra delen av sjön höll fisket till på. Noll koll som man hade på denna sjö så tog man rygg på någon som såg rutinerad ut, såg Hans Göran Engberg och han hade ju en fin tredjeplacering vid en av tävlingarna förra året. Höll oss i närheten av honom vid starten

Tävlingen skulle pågå 4 timmar och vid 10.00 gick starten. Peter höll en ohygglig fart vid inledningshålet, han är nog fortfarande le efter den ruschen.
Vi satt mitt ute på sjön och de var runt 20 meter där. Testade på de flesta nivåer men hade ingenting vid första platsen och vi begav oss ganska snart längre västerut på sjön. Peter höll sig på djupare vatten på jakt efter laken medans jag gick in på grundare. Hittade ett ställe med 2-3 meter och det kändes bättre. Var en skara på 10-15 pers där och dom hade lurat upp några öringar där innan jag anlände.
Huggen lugnade sig och folk började sprida sig bortöver. Jag körde gammelhål-taktiken för att vila armarna lite!! Stannade med Honken och Kjelle mfl. ett tag innan jag letade upp Peter och Henry som var längre västerut. Var samma visa där. Försökte fortfarande rädda namnet…
Henry och Peter drog ut på djupet för att försöka lura mört och lake, jag gick längst med dem men långt in mot land. Vi bestämde oss för att mötas strax utanför starten och sitta där sista tiden av tävlingen. Väl där var redan Peter och Henry på plats med en större grupp. Tydligen drogs det en hel del mört där och om jag hört rätt så vanns tävlingen av Christer Eriksson där sista timmen? Henry drog en del fisk medans jag och Peter var otroligt fisklös fortfarande, Peter hade nu gått över till abborrgrejerna.
Tiden gick och hoppet började tryta! Mycket fika gick åt under lördagens fiske……
Gav till slut upp och accepterade sanningen om att gå fisklös från lördagen. Slutskottet gick och vi begav oss till invägningen. Den gick ju iallafall, smidigt..Drog direkt efter avslutningen hem mot Hede för att samla kraft och vila inför söndagen.Kortspel och öl samt kolla på Mumford & Sons spelning på SVT gav en kväll med guldkant innan sovdags vid 23.00.Söndag.Upp samma tid som igår, vid 05.45. Det var dock lite svårare denna gång. Upp och städa och packa undan allt då vi direkt efter tävlingen skulle bege oss hem mot Hälsingland igen.Kom iväg 07.10 men slapp denna gång renarna så var ändå på plats vid samma tid som lördagen, 08.25. Det var vid starten vackert väder, dock mindre folk. Många kanske ledsnade av de dåliga fisket från lördagen? Har inte hört någon officiell siffra från söndagen dock.

Denna dag var det den södra delen av sjön som tävlingen höll till på. Vid 09.30 tog vi vårt pack och drog iväg långt västerut där de tydligen drogs lite abborre dagen före. Jag, Peter och Henry hamnade i en skara folk på kanske 10-15 pers. Startskottet gick som tidigare vid 10.00 och idag började det bättre för både mig och Peter. Han drog två stycken inom någon minut och jag fick även upp 3 st små ur mitt hål innan det tystnade. Skönt att namnet klarade sig denna gång iallafall

Inom ca 10 min hade hela gruppen flyttat på sig längre västerut. Där drogs det en del abborrar och även någon öring tror jag kom upp. Peter och jag hamnade på en plats där det inte var mer än 1 meter djupt. Peter fick upp några fina bitar och jag fick 2 st, dagens största också.. inte mycket att skryta över men ändå!!Jobbade oss sedan längre österut längst kanten utan att få något mer. Hörde flera hade det tungt och var utan hugg på 1.5 tävling, hoppas det löste sig för honom också innan det var färdigt
Vi hamnade i en klunga som satt tvärs över sjön från starten. Någon ströfisk kom upp och kanske skulle man stannat vid den västra delen där vi ändå hade lite hugg. Gjorde några chockborrningar alldeles på gränsen till “fel” sida sjön för att överraska fisken, dock utan resultat. Satt mest av tiden på slutet och gick mot land när det var 10 min kvar.Vägde in och packade bilen, drog till Trapper Saloon och käkade en sjujäkla god hamburgare i väntan på prisceremonin. Kanske skulle man ändå ha lite flyt och vara vinnarn av 10 000kr-lotten? Icke. Kanske nästa gång!Applåder till vinnarna och sedan drog vi oss hemöver. Var i Gävle igen vid 20.00.

Resultat Lördag:
- Vinnare vuxenklass: Christer Eriksson, Brunflofiskarna. 9543 gr
- Vinnare juniorklass: Robin Gren, Ovansiljans SFK. 1488 gr
- Störst öring: Magnus Jonsson, Bollnäs. 969 gr
Resultat Söndag:
- Vinnare vuxenklass: Thomas Larsson, Svegs SFK 3970 gr
- Vinnare juniorklass: Robin Gren, Ovansiljans SFK. 1709 gr
- Störst öring: Tom Johansson, Särnaharrens SFK. 1276 gr
- Totaltsegrare: Christer Eriksson, Brunflofiskarna. 9966 gr
Gratulerar!!
Peter klev på söndagen in på 54 plats och jag 69. Vill ni absolut veta vikten får ni söka upp resultatlistan
Om än segt fiske så var det kul att för mig få testa på en riktig tävling. Med facit i hand skulle man haft en mindre borr och jagat borrarna mer. Tydligen kan tävlingar vinnas på sista timmen också så det får man ta med sig till nästa tävling! Något mer isfiske blir det inte denna säsong utan det får vänta tills nästa is! Då blir det fler tävlingar./EmilFilmade litegrann vid tävlingarna, spana gärna in filmerna! Lördag:
Söndag:
Bilder från Lofssjöpimpeln:

Söndag:
Bilder från Lofssjöpimpeln:

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)