Morten Opsahl: Isfritt og vårfisket kan begynne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Morten Opsahl: Isfritt og vårfisket kan begynne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Morten Opsahl: Isfritt og vårfisket kan begynne

Vinteren 2013 har vært pyton! Det har vært kaldt, fisket har vært tregt og fiskelysten har ikke vært til stede. Jeg sliter fortsatt med å finne igjen gnisten, så jeg har bevisst holdt meg i skinnet de siste ukene for å være ladd når isen går. Årets første tur skulle vært forrige helg, men da ekkoloddet mitt ikke ville starte, gav jeg beng. Nå er nytt lodd på vei, og årets første tur fra båt ser ut til å bli på torsdag! Jeg gleder meg!

Tidligere i vår hadde jeg en liten satsing i Nitelva i håp om å overliste ei diger førleksgjedde. Jeg begynte i jobb hos seeberg i Oslo i februar, og da isen gikk ble det noen kvelder ved elvebredden etter jobb. Den første dagen var jeg så ivrig at jeg overså fartsdumpa på vei ned og valsa over i 80 km. At jeg ikke tok bånnpanna på corollaen er for meg fortsatt ett mysterium.. Det skulle likevel gå 5 turer før jeg hadde kontakt med diger fisk. Den hogg på en belly buster med påmintert jigghale etter sikkert 100 kast på samme plass. Den velta seg i overflata og gjorde noen headshakes før den datt av. Jeg så halen, og det var en bra madam. Godt over metern i allefall! En halvtime senere var det fisk på samme spoten, Den fighta bra, og jeg var 100% sikker på at dette var ei 10+ dame
    .
    Men neida! Brasmer var det nok av.. Huka 2 stk den kvelden...

Etterhvert som det ble varmere og elva ble helt isfri, begynte folk å dukke opp langs elvebredden. Folkesky som jeg er, bestemte jeg meg for å innse nederlaget og gi opp satsingen. Nitelva og jeg kommer nok aldri til å bli venner.. Steinsfjorden har svikta totalt i vinter. 10 turer har ikke levert noe som helst å snakke om, hverken for meg eller de jeg fisker sammen med. Det ene lille unntaket kom på årets siste tur. Ole Petter lyktes å dra opp ei bra gjedde på 104 cm og 8,4 kg. Det skulle vise seg å være samme gjedda som fikk fikk året før på 9,8 kg og samme lengde. Desperat som jeg var, måtte Ole petter ta ett bilde av meg med fisken da jeg helt hadde glemt hvordan det var å posere med bra fisk!

Noen som vet hva det såret kommer av? Har sett slike på flere steinsfjordgjedder det siste året. Ser jo ikke bra ut..

Gjedda var litt trinnere i fjor.. Snuste faktisk på tikilostallet!

Tjernet hvor jeg hadde 2 stk over ti kg i fjor fikk 8 besøk i vinter, men det ville seg ikke. Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg trodd det var fisketomt, for med ei snipe som eneste resultat kan man jo begynne å lure.. Heldigvis ble det en tikilos tidlig i januar som reddet vinteren fiskemessig!!

Fine fisken.. Nytt vann tilogmed!

Det er deilig å sitte på isen i soloppgangen med kaffen i handa og vente på run, men jammen skal det bli godt å begynne spinnfisket igjen! Vintern har takket for seg. Håper å få fart på sakene igjen nå framover!!

Vi hørs..

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    PB
    Gjedde 9540 gr
    Sik 1800 gr
    Ørret 5720 gr
    Røye 2505 gr
    Abbor 1290 gr

www.mortenopsahl.blogspot.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
998 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 005 visningar