Fisketur | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketur | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisketur | Sf lures

I lördags hade jag stämt träff med Henrik Freudenthal som bland mycket annat frilansar som journalist och fotograf. Anledningen var att göra en grej för en fisketidning (stay tuned!) och att få fisk kändes nödvändigt. Efter att ha bunkrat middagsmat och fixat med båten var vi igång runt två och vattnet vi valt var ett väl beprövat skärgårdsvatten där vi lyft en hel del roligheter genom åren.
    Även om en hel del beten fanns med, var det Sf spinnerbaits som skulle köras. För att försäkra mig om att fotografens kamera skulle vara snäll mot mig hade jag med mig två exemplat till Henrik; en Yellow Perch på*ca 55*gram och en mindre vit/persika med en curlyjigg bak på 35 gram. Själv startade jag med en Sf bucktail.
    Eftersom vindriktningen varit densamma under flera dagar, startade vi vid en grund vass med pålandsvind. Ganska snabbt högg en dryg trea och strax efteråt en fin gädda på 6,23 kilo. Med tanke på syftet med turen kunde jag nu slappna av och verkligen njuta av en härlig eftermiddag med bra spinnerbaitfiske. Gäddorna var i bra kondition och bjöd på en bra fight när de väl bestämt sig för att hugga.
    Gädda 6,23 kilo tagen på Sf Bucktail, 57 gram.*Fotograf: Henrik Freudenthal
    Eftersom Henrik nu började få ordentligt med hugg på sin vit/persika på 35 gram gick även jag ner i storlek och vi hade flera timmars roligt fiske med många hugg och pigga gäddor. På kvällen rörde vi oss mot nya platser där vi såg att det fanns gott om betesfisk och kunde se tecken på jakt. Huggen hade blivit allt försiktigare ju mörkare det blivit och efter att ha haft ett nafs på min gul/orangea 35 grammare när jag fiskade den extremt sakta bestämde jag mig för att studsa hem betet längs botten som en jigg. Jag kastade precis där det tidigare nafset varit och ganska snart gick gäddan på. Damen vägde 7,76 och*är årsbästa för mig än så länge.
    Gädda 7,76 kilo tagen på Sf spinnerbait, 35 gram. Fotograf: Henrik Freudenthal
    Efter återutsättning tog vi några kast till och Henrik hade en efterföljare med till båten som såg ännu större ut än sjuan vi just landat. Vi bestämde oss för att det var dags att packa ihop och kunde konstatera att runt 15 gäddor landats, alla tagna på Sf spinnerbaits i olika modeller. Lustigt nog hade gäddorna denna dag bara tagit på beten med coloradosked. Eftersom de trots allt var ganska svåra att reta till hugg så tänker jag att det kanske var de extra vibrationer ett coloradoblad sänder ut som var nyckeln?På onsdag åker jag till Örnsköldsvik för fyra dagars fiske. Två av dessa är med ett deltagande i Pike Challenge, vilket känns mycket roligt. Det blir tredje gången jag är med, men det är många år sedan sist. Jag kommer att köra hårt med mina beten och hoppas kunna visa lite roliga bilder vid nästa inlägg. Tills dess…Skitfiske!Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Swamp, 2019-12-02, 10:30
4 svar
3 141 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mikejohnson  
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 047 visningar
0 gillar