Köpte ett ekolod som jag tänkte göra portabelt så att man kan ta med det i olika båtar. Valet föll på billigaste möjliga och det blev ett Lowrance X4.
Köpte även ett blyackumulatorbatteri och en låda på Biltema. Batteriet är på 7,2 aH och borde således klara en hel del eftersom förbrukningen på lodet är angivet till 250mAh med bakgrundsbelysningen tänd.

Lådan var lite för smal så vill man tilta upp lodet så får man vända 180 grader på lådan och lodet. Inga större bekymmer eftersom det är ett enkelt snabbfäste.
Många har valt att sätta ekolodsfästet på utsidan av lådan men jag tyckte att detta var mer smakfullt. Nackdelen är att batteriet är svårare att skydda från regn. Tror dock inte att det ska vålla några som helst problem.
Det som är kvar att bygga är ett givarfäste som är smidigt att få med sig och fästa på olika typer av båtar. Ska ner till båten och göra lite mätningar. Jag har ett i stort sett färdigt fäste som bygger på en gammal utgallrad spöhållare. Vi får se om det fungerar.
En annan tanke är att bygga in ett 12V cigguttag så att man kan ladda mobiltelefonen när man är ute på längre turer. Framtiden får utvisa om det blir så.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Köpte även ett blyackumulatorbatteri och en låda på Biltema. Batteriet är på 7,2 aH och borde således klara en hel del eftersom förbrukningen på lodet är angivet till 250mAh med bakgrundsbelysningen tänd.

Lådan var lite för smal så vill man tilta upp lodet så får man vända 180 grader på lådan och lodet. Inga större bekymmer eftersom det är ett enkelt snabbfäste.
Många har valt att sätta ekolodsfästet på utsidan av lådan men jag tyckte att detta var mer smakfullt. Nackdelen är att batteriet är svårare att skydda från regn. Tror dock inte att det ska vålla några som helst problem.Det som är kvar att bygga är ett givarfäste som är smidigt att få med sig och fästa på olika typer av båtar. Ska ner till båten och göra lite mätningar. Jag har ett i stort sett färdigt fäste som bygger på en gammal utgallrad spöhållare. Vi får se om det fungerar.
En annan tanke är att bygga in ett 12V cigguttag så att man kan ladda mobiltelefonen när man är ute på längre turer. Framtiden får utvisa om det blir så.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)