Flera beställningar har kommit in de senaste dagarna silikonkjolade beten har varit populärast. Tio beten har skickats iväg och ytterligare tio har beställts bara under föregående vecka. Jag slängde iväg en materialorder i veckan för att buffra lite och inser att någon slags materialsystematisering börjar bli nödvändig. Mängden av material och variationen på färger och modeller gör att man lätt missar att en viss typ av silikon eller sked börjar ta slut, och när det sedan kommer en beställning på ett bete visar det sig att en av komponenterna fattas. Eftersom leveranstiden på mitt material är lång då jag beställer från USA, kan kunden få vänta onödigt länge om jag inte förebygger. Metoden blir att alltid skriva ner då något populärt material börjar sina. Jag kan förresten här passa på att lyfta en svensk handlare som härom dagen visade på stort ”service mind”. En betesmodell som jag bygger har en färgsättning som jag kallar ”TPF” efter det första jag byggde till ”The Pike Father”. För några dagar sedan lade Sundbybergs Sportfiske en ny beställning och ett av betena som beställdes var just denna färgsättning i storleken 50+. Kjolen till detta bete består av två typer av silikon varav den ena har varit mycket svår att få tag på. Till slut har jag hittat den som flugbindningsmaterial under namnet ”sililegs”, även om det i praktiken är precis samma sak som det jag vanligtvis använder fast dyrare. Företaget Harrkungens Fiske hjälpte mig att fånga upp deras sista förpackningar (förpackningarna är inte bara dyrare utan*innehåller också betydligt mindre material*än jag är van vid)*och skickade dessa snabbt på posten tillsammans med lite varuprover. Snabbt och effektivt!
I tisdags mick jag en liten bonusfisketur. Barnens morföräldrar frågade om grabbarna ville gå på bio, vilket mottogs med jubel. Jag passade på att ge mig ut för att meta och spinnfiska. Efter en hel del motorbryderier med tvåtaktaren som tappar kraft (mina tekniska färdigheter upphör vid spinnerbaitbyggande) lade jag mig på en grynna med metesprylarna. Mete med löja var det enda som intresserade gäddorna och det enda som kom upp var smått. På eftermiddagen bestämde jag mig för att gå över på spinnfiske och hade bra tryck på mina*spinnerbaits. Gäddorna stod på grynntoppar och i natebälten i närheten av branter. Inget stort kom upp men en härlig tur ändå. Jag har fått rapporter om flera som under veckan har haft lyckat spinnerbaitfiske, både med Sf bucktail och med Sf Spinnerbait. Kul!

Betena som byggts under veckan har varit silikonkjolade skapelser mellan 20-55 gram. Eftersom kunderna beställt flera och jag har haft ganska fria händer har jag kunnat blanda*olika modeller *som jag tror på. Ett av betena blev en ”White Perch” som är en variant på den populära modellen ”Yellow Perch”
Några av betena var inriktade mot abborre. Med drygt 20 gram och utrustade med coloradoblad kommer de att kunna fiskas riktigt långsamt.

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
I tisdags mick jag en liten bonusfisketur. Barnens morföräldrar frågade om grabbarna ville gå på bio, vilket mottogs med jubel. Jag passade på att ge mig ut för att meta och spinnfiska. Efter en hel del motorbryderier med tvåtaktaren som tappar kraft (mina tekniska färdigheter upphör vid spinnerbaitbyggande) lade jag mig på en grynna med metesprylarna. Mete med löja var det enda som intresserade gäddorna och det enda som kom upp var smått. På eftermiddagen bestämde jag mig för att gå över på spinnfiske och hade bra tryck på mina*spinnerbaits. Gäddorna stod på grynntoppar och i natebälten i närheten av branter. Inget stort kom upp men en härlig tur ändå. Jag har fått rapporter om flera som under veckan har haft lyckat spinnerbaitfiske, både med Sf bucktail och med Sf Spinnerbait. Kul!

Betena som byggts under veckan har varit silikonkjolade skapelser mellan 20-55 gram. Eftersom kunderna beställt flera och jag har haft ganska fria händer har jag kunnat blanda*olika modeller *som jag tror på. Ett av betena blev en ”White Perch” som är en variant på den populära modellen ”Yellow Perch”
Några av betena var inriktade mot abborre. Med drygt 20 gram och utrustade med coloradoblad kommer de att kunna fiskas riktigt långsamt.I övrigt blandade jag som sagt färger och komponentkombinationer jag själv tror på och hoppas på rapporter om storgäddor som slukat betena med stor lust.
Jag vill som avslutning passa på att välkomna alla nya facebookföljare. Kul att ni gillar sidan!Skitfiske!Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)