I går kväll var det riktigt kanon väder så det fanns inte mycket annat att välja på än att åka och fiska. Ett snabbt samtal för att se om man fick med någon mer och visst Tobbe var inte sen på att haka på. Så det var bara att rycka åt sig gäddmete spöna m.m. och sticka direkt.En dryg timme in i fisket utan att det hänt något så ser vi plötsligt att mitt flöte gubbar till lite konstigt. Då det var agnat med död abborre så förstod vi att det var något på gång. Går fram till mitt spö för att vara beredd, men innan jag hinner fram så sticker flötet som en torped i sidleds precis under vattenytan. Ryckte tag i spöt och bara flängde till med ett mothugg, men fisken stannar inte utan bara fortsätter med resultat av att bromsen på rullen bara skrek! Sen blev det bara tungt, fisken har simmat ner och fastnat i botten. Börjar med att hålla press för att se om jag kunde tvinga tillbaka fisken samma väg, men kände ingenting i linan. Försöker lirka och rycka lite försiktigt utan resultat, efter ett stund finns inget att välja på än att frilägga rullen och hoppas att fisken kan leta sig ut själv. Inte ens då händer något, fisken verkar vara borta. Tankarna gick ju genast till att detta var en riktigt bra gädda som kom undan.Hade inte med mig fler tackel och flöten m.m. än det som satt på spöt så jag ville verkligen få upp det åtminstone så jag kunde fortsätta fiska. Så med frilagd rulle börjar jag nu gå över stenar, träd m.m. längs sjökanten för att se om jag kan få loss det från en annan vinkel, efter en bra stund har jag nu kommit en bra bit ifrån mitt ursprungliga ställe. Men inte heller där lyckas jag rycka loss det. Då fanns det bara en sak att göra, dra av linan. Nylon linan töjde sig säkert en meter innan jag plötsligt känner en puls gå genom linan och hur tyngden följer med in mot mig. Fish On! och fajten är igång igen, en urstark fisk sitter på andra sidan linan och jag ropar till Tobbe och Karin att komma hit. När fisken först skymtas en bit ner i vattnet trodde jag fortarande att det var en gädda även om den såg mindre ut än vad jag hade gissat, det är först när den kommer upp mot vattenytan som vi ser att det är en ål, en stor ål. Väl på land lyckas den lossna från krokarna och försöker slingra sig ner mot vattnet igen, men tack vare Tobbes snabba agerande fick vi den under kontroll och kunde väga in den till 1,91 kg fördelat på 97 cm. Efter några snabba kort fick den åter simma ner mot botten även om åskådare på plats tyckte att den hade gjort mer nytta som rökt.
Har aldrig fiskat efter ål vilket vi inte gjorde denna gången heller, men man har ju ändå lyckats få några genom åren, denna är dock den absolut största jag fått och även den enda som jag vägt och mätt, därmed nytt PB!Utöver denna fick Tobbe pigg liten gädda som avrundning på kvällen.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)

Har aldrig fiskat efter ål vilket vi inte gjorde denna gången heller, men man har ju ändå lyckats få några genom åren, denna är dock den absolut största jag fått och även den enda som jag vägt och mätt, därmed nytt PB!Utöver denna fick Tobbe pigg liten gädda som avrundning på kvällen.Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)