Som familjefar får man trixa lite för att få till de där lite längre fisketurerna. Min hobby får inte utövas på bekostnad av någon men samtidigt inte försummas. Framförhållning brukar vara nyckelordet. Planering i god tid innan och prioritera hårt. Under sommaren brukar det därför bli lite färre turer eftersom det känns bättre att lägga krutet på vår- och höstfisket. För en vecka sedan fick jag frågan om jag ville göra en heldag i Furusundstrakten och efter en längre tids fisketorka fick jag till det logistiskt och kunde tacka ja. Efter en otroligt härlig sommar med idel stekheta dagar kändes det att förutsättningarna skulle behöva vara perfekta för att få ett framgångsrikt fiske. Tyvärr möttes vi av stiltje och strålande, mördande varm, sol och vi fick gå efter de senaste dagarnas väder för att besluta om lämpliga fiskeplatser. Av förklarliga skäl har det blivit väldigt mycket spinnerbaitfiske för mig den senaste tiden. Till denna tur hade jag laddat hinken med jerkbaits och gummi för att variera mig lite. Förmiddagen resulterade i en bättrad solbränna och två mindre gäddor. Den ena stod jag för och fick nöjd inviga ett bete jag jobbat hårt med (se lite längre ner i inlägget). Även den andra gäddan togs på ett Sf spinnerbait av min fiskekamrat.
Efter lunch syntes lite krusningar på vattenytan. Vi kunde nöjt konstatera att gäddorna vaknade till lite trots att det bara handlade om ett par sekundmeter och jag tog snabbt en fin fyrakilos på en av mina in-linespinnare av magnummodell. Vädret verkade ha påverkat gäddorna till att bli slarviga i huggen och oss till att bli sega i mothuggen. Trots många hugg och flera efterföljare lyckas vi bara landa sex gäddor på hela dagen. Trots en jämn fördelning mellan jerkbaits, spinnerbaits och stora shadjiggar togs alla landade gäddor på Sf Spinnerbaits eller Sf In-linespinnare. Inga stora gäddor ville leka denna dag men en härlig tur med, enligt mig, ganska klassiskt högsommarfiske gjorde gott för en fiskehungrig familjefar!

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Efter lunch syntes lite krusningar på vattenytan. Vi kunde nöjt konstatera att gäddorna vaknade till lite trots att det bara handlade om ett par sekundmeter och jag tog snabbt en fin fyrakilos på en av mina in-linespinnare av magnummodell. Vädret verkade ha påverkat gäddorna till att bli slarviga i huggen och oss till att bli sega i mothuggen. Trots många hugg och flera efterföljare lyckas vi bara landa sex gäddor på hela dagen. Trots en jämn fördelning mellan jerkbaits, spinnerbaits och stora shadjiggar togs alla landade gäddor på Sf Spinnerbaits eller Sf In-linespinnare. Inga stora gäddor ville leka denna dag men en härlig tur med, enligt mig, ganska klassiskt högsommarfiske gjorde gott för en fiskehungrig familjefar!
Jag jobbar för tillfället mycket med ett material som heter Powder Paint och som används för att färga skallar och skedar. Eftersom jag övar får jag rätt många skallar som är ett eller annat skönhetsfel på och dessa går till egna beten.
Inför torsdagens fisketur byggde jag ihop ett bete med en härlig kjol i chartreuse bucktail med röd krage och grönt flashsläp. Skallen hade jag färgat i tre färger och mittskeden hade jag gjort lysande gul. Allt som allt ett bete som jag var mycket nöjd med och som också levererade gädda direkt då det kom i vattnet. Vid en vassattack lite senare lyckades jag rycka av linan men betet var synligt kvar i vasstrået så vi flyttade båten mot betet för att hämta det. I samma sekund som jag rörde vassen trillade betet av och sjönk till botten framför näsan på mig. Det var väldigt frustrerande och jag kommer naturligtvis bli tvungen att göra en till av denna minst sagt tidskrävande variant.
Under veckan som gått har lite beten även levererats till kunder. Oskar från Storfisken.nu hade beställt två Sf Spinnerbait 55+ och gav mig färgmässigt fria händer. Resultatet blev en färgglad personlig favorit samt en stilren silvergrå ”grinder” som blev riktigt fin. Till Sundbybergs Sportfiske levererades i torsdags lite påfyllning till hyllorna. Sväng gärna förbi deras butik för att ta en titt på betena.
Under veckan som gått har lite beten även levererats till kunder. Oskar från Storfisken.nu hade beställt två Sf Spinnerbait 55+ och gav mig färgmässigt fria händer. Resultatet blev en färgglad personlig favorit samt en stilren silvergrå ”grinder” som blev riktigt fin. Till Sundbybergs Sportfiske levererades i torsdags lite påfyllning till hyllorna. Sväng gärna förbi deras butik för att ta en titt på betena.Nu väntar två veckors semester på Gotland. Inga beten och inga blogginlägg är målet. Tur att jag har facebooksidan så att jag kan fuska lite…Skitfiske!Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)