Andreas Holmström: Gör det själv | Portabelt ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Andreas Holmström: Gör det själv | Portabelt ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Andreas Holmström: Gör det själv | Portabelt ekolod

Har köpt ett ekolod av modellen Lowrance Elite-4x för att kunna ha i min mindre båt, men även för att kunna ta med i andras båtar. Får se om det även får följa med under ismetet framöver.

Hade en tanke på att montera det fast i den lilla båten, men beslutet landade på att göra det portabelt.

Surfade runt för lite inspiration på hur jag skulle lösa det, men det fanns inte allt för många tips och idéer så därför lägger jag upp här hur jag löst det.

Hållaren till givaren hade jag sån tur att få av en gammal arbetskollega. Han hade tidigare tillverkat det när jag fick låna ett ekolod av honom till en tävling.
    Det består kortfattat av en hållare till skrivbordslampa och en metallstång med några borrhål i. Väldigt enkel att fästa och flytta längst relingen. Borrhålen använder jag för att dra "stripes" igenom som håller fast givarkabeln. Givaren är monterad med tillhörande fäste.

Jag köpte även en batterilåda på Jula för 89:- och fick ett 7,5Ah batteri av en vän. Något jag även köpte till var en säkringshållare, glassäkring och kabelskor på Biltema.
    Batterilådan har ett spännband runtom sig som jag lät sitta under hållaren till ekoloden vid montering. Ekolodshållaren sitter med de 4 skruvarna som kom till. Förborrade bara hålen innan det skruvades fast.

Något som finns kvar att göra är en bättre montering av batteriet i själva lådan men än så länge använder jag mig av ett par sittunderlag som klippts till för att passa i lådan. Luftpåsarna som skyddade ekolodet vid transport kom även de till nytta.
    Roade mig med att ställa in ekolodet utifrån Björn Tunmats beskrivning på Youtube. Känns vettigt att komma ut första svängen med en någorlunda anpassad inställning till första fiskepasset med lodet även om det främst är abborre jag kommer använda mitt till. Självklart lär finjusteringar göras för var och en, men en fin grundinställning känns det helt klart som, så tack Björn.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
990 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 905 visningar