Team Adrenalin: Illex Dexter shad djupt som grunt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Adrenalin: Illex Dexter shad djupt som grunt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Adrenalin: Illex Dexter shad djupt som grunt.

Jag har nu fiskat in mig på Dexter shad på både djupet och grundare, jag vill visa hur jag tacklat för att få till det.
    Jag tänkte börja med att visa den grundgående tacklingen. På detta sätt så ges möjligheten till att fiska av grund områden, utan att fastna i gräs vass mm,,,, Det har varit mycket effektivt och gången är helt grym vill verkligen rekommendera detta.
    Jag använder Owner beast eller Eagle Claw som främre krok på dessa lite större jiggar. Dessa har en vikt monterad på kroken,. Man mäter upp var kroken ska komma upp. Sedan skruvar man in ”skruven” i jiggen. Och trär igenom.

Jag fäster en krokring i krokens ögla för enklare snabbare fästning med kalla fingrar mm,,,

Sedan tar jag en större modell wedless krok, jag fäster en krokring i denna kroks ögla. Sedan trär jag igenom kroken efter jag mätt upp.
    Efter så trär jag krokringen över den främre kroken enligt bild. Detta för bättre kroknings förmåga, jag får en riktigt fin gång på detta sätt. Vilket ger fisken den information jag vill den ska se och uppleva från betet, vilket triggar till hugg.
    Denna jigg har fått smaka på många hugg nu, den håller än vilket gillas skarpt. Jag värmer ihop den med tändare, det tycker jag funkat bäst.

Att tänka på:
    Använd gärna spö modell styvare med bra ryggrad då en enkelkrok lätt hoppar ur en hård gäddkäft om spöt flexar för mycket. Jag fiskar med hårdslirbroms och en lina modell grövre ca 0,36 och uppåt för det ska stå pall för växtlighet vass och stenhårda hugg.
    Jag har använt detta spö*http://teamadrenalin.wordpress.com/2...ushi-c-xh-220/*vilket funkat fint. Följsamt med grym balans och bra power trots sin lite tunnare klinga.
    Om det är lugnt på sjön delvis vindstilla då kan draget nedslag i vattnet skrämma fisken speciellt på grunt vatten. Vill då tipsa om dessa lite mindre jiggar som funkar fantastiskt bra att köra på samma sätt. Illex *NITRO BOLE SHAD 180 fantastisk bra jigg gett mig många fina gäddor. Här räcker det med en krok välj en tillräckligt stor modell på kroken bara.*
    Djupare…. :
    Jag använder en så enkel uppsättning stingers som det bara går att göra. Jag inbillar mig att det påverkar jiggen rörelse mindre och ju mindre som kan gå sönder desto bättre. Jag krokar mer eller mindre alla hugg med dessa stingers. Och har inga negativa erfarenheter efter många år av fiske med dessa stingers.
    Jag tacklar med en krok på ena sidan lite längre fram *mot jiggskallen. Då stora gäddor ofta hugger just lite längre fram mot jiggens huvud. Jag vill dock inte ha den för långt fram heller då jag vill ha en lite bit för att få kraft i mothugget för att kroken ska fastna.

Sedan på andra sidan sätter jag en krok lite längre bak. För att täcka den yta som blir över.

Jag gör allt i ett paket allt för att enkelt kunna byta allt snabbt, så har jag nya xtra stingers ligger färdiga i fiske väskan med mig. Ha alltid et 10 tal stingers xtra och bryne för att vässa krokarna.
    Så här ser det ut uppifrån. Här kan ni se hur man fäster öglan som blir på stingersen över jigg huvudets ögla. Jag använder 60 ibs wire och 1,6 mm lås hylsa. Det tycker jag funkar bra. Man kan säkert gå ner lite i wirens tjocklek men detta funkar för mig.

För att gå in på vilken vikt på jigg skallen man ska ha så beror ju det var du fiskar. Och hur fort du fiskar den men jag fiskar jigg sakta sakta mer eller mindre året runt med små korta pauser ibland, inga konstigheter alls. Men 15 gram ca 2,5 – 3 meter – 20 grams skalle är en bra vikt ner till ca 3 – 4 meter. I strömmande vatten får man gå upp en del i vikt för att snabbt nå ner.
    Lycka till!
    /Jonas

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Swamp, 2019-12-02, 10:30
4 svar
3 136 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mikejohnson  
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 040 visningar
0 gillar