Det har vid flera tillfällen i år dykt upp uppenbart felaktiga uppgifter om stora gäddor. Problemet är ingalunda nytt och varje år kommer några nya fall fram. Det har diskuterats på exempelvis Fisheco och även här har vi kommenterat några uppenbart konstiga fångster. Tröttsamt och tråkigt för alla seriösa fiskare som vet hur fruktansvärt svårt det är att fånga gäddor över reggvikt. Meriterande och oerhört roliga fångster på 12-13 kilos fiskar tappar i värde och föringas när den ena 18-30 kilos gäddan efter den andra dyker upp. Nedan visas det tråkiga genomslaget sådana dylika bluffgäddor kan få. Mer än en fiskare har jag hört berätta om en ryktad 31,5 kilos gädda från Ljusterö och d
å ter sig ju plötsligt en nästan ouppnåelig 20 kilosfisk som en baby i jämförelse. Som synes dementerades den uppenbara fuskbluffen men ändå lever fisken kvar i folks medvetande. En annan skröna är Åke Franks uppgivna 19,3 kilos gädda från Lödde 1979 som helt uppenbart utifrån bilden och fångsttidpunkten omöjligen kan stämma. En utmattad urlekt majgädda som inte är i närheten av den storlek som angivits men ändå har fisken levt kvar som en monstergädda i historien. Dessvärre har jag inte det gamla FJ numret här men jag ska plocka fram bilden vid tillfälle.
En sak kan jag iaf lova och det är att jag aldrig kommer ge upp jakten på den ultimata "Stale-gäddan" och får jag den kommer det inte finnas några tvivel på storlek och dokumentation.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
å ter sig ju plötsligt en nästan ouppnåelig 20 kilosfisk som en baby i jämförelse. Som synes dementerades den uppenbara fuskbluffen men ändå lever fisken kvar i folks medvetande. En annan skröna är Åke Franks uppgivna 19,3 kilos gädda från Lödde 1979 som helt uppenbart utifrån bilden och fångsttidpunkten omöjligen kan stämma. En utmattad urlekt majgädda som inte är i närheten av den storlek som angivits men ändå har fisken levt kvar som en monstergädda i historien. Dessvärre har jag inte det gamla FJ numret här men jag ska plocka fram bilden vid tillfälle.
| Referensbild för att visa att en stor gädda ser enorm ut på bild och denna väger ändå "bara" 14 kilo.. |
En sak kan jag iaf lova och det är att jag aldrig kommer ge upp jakten på den ultimata "Stale-gäddan" och får jag den kommer det inte finnas några tvivel på storlek och dokumentation.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)