EPfiske: Skagit med tvåhands! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EPfiske: Skagit med tvåhands!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EPfiske: Skagit med tvåhands!

Igår så tog jag ut en välbehövlig semester och åkte med Stefan Olsson till Ljusne för att testa min nya skagit lina för första gången i “skarpt läge”. Har vi två tillfällen varit och testat i bollnäsströmmarna men då bara sett det som träning då jag har fiskat utan fluga.

Klockan ringde 05:00 och strax därefter så luktade det kaffe i hela lägenheten och jag yrade runt som en höna utan huvud och letade det sista grejerna jag skulle ha med. Vi åkte från Bollnäs så vi var ute i Ljusne 06:40 så tanken var att börja fiska runt 07:00.

Stefan började kasta skagit nu i höst och jag började kasta i början på den här veckan, så att säga att det var två nybörjare som klev ut i havet den morgonen var det inge snack om! Vi stövlade ut och började veva våra spötoppar hejvillt. Sakta men säkert så började båda av oss att få in tekniken mer och mer så till en början så var 1/10 kast bra men det blev snart 1/5 sen blev det att 1/5 kast blev riktigt dåligt men dom andra blev hyggliga.

Så när klockan hade passerat 08:00 så kände jag efter ett riktigt fint utlägg hur det nöp till försiktigt i spötoppen. Mothugget satt som en smäck och livet på andra sidan linan började leva rövare! Efter en mycket rolig och kaotisk drillning med allt ifrån linor mellan benen till att bli biten av en öring *så landade jag denna lilla skönhet!
    Min livs första fisk på tvåhand fick givetvis simma tillbaka!

Sen gick det några timmar innan vi hade hugg igen men vi gick fram och tillbaka på sträckan och kastade och blev bättre och bättre tyckte vi själva, för att sedan på något vis glömma allt vi hade lärt oss och kasta fruktansvärt dåligt. Så då blev det en kopp kaffe för att lugna ner sig lite.

Efter en par timmar så hojtar Stefan till då han har jättegung på grejorna! Det visar sig vara en lax i 5-kilosklassen. Laxarna ser inte ut och smakar inte som dom brukar som när man fiskar dom i juni så denna fick också gå tillbaka efter ett fotografi med fångstmannen.
    Stefan drillar!

Stefan med en 5kg lax!

Efter det hände det inte så mycket. Stefan fick en liten öring som inte höll måttet och jag bände min första lax någonsin!
    Stefan med lillöring

Första laxen någonsin!

Det var riktigt roligt att få tillbringa en dag och kasta med tvåhands då man lär sig mycket om man lägger ett riktigt “träningspass” på flera timmar för att komma igång ordentligt. Så nu gäller det bara att hålla efter och fortsätta nöta några timmar i veckan så vi utvecklar vår kastteknik!

// Peter

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 853 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 349 visningar