Gäddfeber | Pike Passion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfeber | Pike Passion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfeber | Pike Passion

Nu har jag fått det igen - Gäddfeber. Senaste veckorna har varit galet intensiva i skolan och jag har knappt hunnit med att andas. Så var dagen här till sist när jag för första gången på länge inte kände någon stress, press eller tid att passa. Åkte då först in till Kamms och köpte ownerkrok, knytbar stinger-wire, och lekande. Väl hemma igen gjorde jag iordning några stingers som passade fint tillsammans med de nya jiggarna jag beställt från Ribatex. Det blev ett gäng Orka Shad Tail 17cm och en ny som jag inte testat tidigare Gunki Grubby Gun 17cm. Ypperligt gäddväder dagen till ära. Sjukt taggad går jag ner till studentviken som är närmsta möjliga fiskeplats från mitt boende. Testar Grubbyn först som jag riggat med en shallowskruv. Riktigt sexig gång i vattnet och lite ostabil med skruven, lär funka tänkte jag. På andra kastet smäller det till bra! Men tyngden försvann lika snabbt som den kom. Tafsen hade gått av! Första gången det händer mig, har fiskat med den tafsen i flera säsonger så den hade väl helt enkelt gjort sitt. Kommer köpa fler Grubbys nu! Knyter på en ny fräsch tafs och riggar om med en brun-röd-svart Orka Shad Tail 17cm med 5g jiggskalle. Första kastet åt samma håll BAM! Blev en rolig drill bredvid bryggan med lite ap-kläng ner på avsatsen för att komma åt att landa denna superpigga 4-kilosgädda. Det är så KUL att drilla dessa på lätta haspelutrustningen! Lika jäkla awesome varenda gång. 4,1kg med splitter ny Orka Shad Tail i käften. Gillar att pimpa jiggarna med lite svartfärgade mönster. Det fortsätter att hugga på jiggen medan jag rör mig söderut längs stranden. Snart har tailen nästan gått av och jag väljer att byta till en annan färg, så att jag kan laga den rödbruna med mend-it ikväll. Fick fisk på första kastet med tre nya Orka Shad Tail jiggar i olika färger. Dock verkade den första färgen funka allra bäst, tyckte jag. Fisket blir lite sämre när jag flyttar mig till ställen med riktigt stark pålandsvind. Många småhugg inne vid kanten men jag letar ju efter lite större exemplar. Johan hakar upp med mig sedan, en klasskamrat som nyss skaffat sig ett jerkbait-set. Vi fiskar på och får upp några dagisgäddor. Missar ett slackhugg på förbannar mig själv till tusen efteråt. Helt ute och svävar i tankarna känner jag hur en gädda tagit jiggen, "Oj, vilket slackhugg tänker jag" ... MEN VARFÖR GÖR JAG INTE MOTHUGG? Just ja, mothugg! Gör då mothugg! För sent.. och inte så konstigt haha. Detta är resultatet av att glömma bort sin matsäck under flera timmar. Åt då min matsäck istället. Johan får sen ett bättre hugg när mörkret börjar falla. Upp kommer en PB-gädda! 2,82kg då Johan inte fått så många gäddor tidigare. Alltid roligt men Johan säger bestämt att han ska slå detta och det snart. Vi slutade fiska när det blev mörkt, vilket gick fort. Johans nya PB: Grattis säger man! Dom små vet också hur man äter utan haklapp. Mer fiske ska det bli i dagarna! Är otroligt peppad och det var så härligt att komma ut idag efter allt med projektarbetet. Finns ju inget bättre sätt att återhämta sig på än att fiska.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Min hemsida för Nettel-Laken!
    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 888 visningar