Efter att stormen Sven har rört upp vikarna rejält gav jag och Alex oss ut på lördagen för att söka efter hungriga gäddor. Vi fiskade från land och sökte vikar med grumligt vatten där vi trodde att gäddorna ansamlats. Ute i gryningen med fyrdubbla klädesplagg (behövdes i kylan och blåsten, jag är mycket nöjd med valet av flytoverall den dagen). Planen var att meta och spinnfiska samtidigt, alltså med två spön var. Ut med varsin mört och sedan fiskade vi av kanterna med tailade gummibeten. Strax före klockan 10 slukar en gädda min tailjigg (tånglakeimitation) ända inne vid strandkanten på ganska kort lina i det grumliga vattnet. Mitt lätta haspelspö får jobba bra och gäddan tjurar tungt längs botten innan den motvilligt kommer upp till ytan och slänger med huvudet. Gäddan är fin men riktigt köldstel och orkar inte riktigt göra några längre rusningar. Alex är redo med håven och säkrar snart gäddan - kalas!! Till vår stora glädje mäter gäddan prick 100cm och väger strax under 7 kilo. Gäddan hade slukat jiggen djupt men krokades enkelt loss. Några foton och sedan fick hon friheten åter. Strax därefter smäller det på Alex tailjigg och det är ombytta roller. Gäddan var i 4-5 kilosklassen och hade en väldigt gul-blek färgsättning. Tyvärr blev det ingen bra bild på den gäddan. Bortåt lunch byter vi ställe och satsar på metet medan vi hugger in på lunchlådan. Hinner knappt plocka upp allt innan mitt flöte har dykt. Bjööörn! Hojtar Alex och jag får skynda mig bort för att kroka. Spänningen är alltid på topp när det handlar om mete, är gäddan kvar? Kommer den krokas? Kommer den kännas tung? Vad som helst kan hända och det är så galet spännande. Mothugget krokar gäddan och upp kommer en vacker 4-5 kilos. En trevlig mitt i maten-gädda. Härnäst dyker Alex flöte. Denna gång visar det sig vara en mindre gädda. För att fortsätta ta varannan fisk dyker sedan mitt flöte igen. Den gäddan är också i 4-5-kilosklassen. När mörkret la sig åkte vi hem. Bara 7 gäddor men några fina exemplar fick vi träffa, och hur kul är inte det? Det var en härlig dag i december trots det strama vädret. Solen tittade ju ändå fram under de flesta timmarna. Hundraklubbare! Gurka i säkert förvar Fina isformationer i asfalten.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)