Seger i dagens KM-Pimpel! | P.Westin - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Seger i dagens KM-Pimpel! | P.Westin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Seger i dagens KM-Pimpel! | P.Westin

Idag var det dags för Skutskärs SFK´s KM-Pimpel deltävling 1.
    17st kom till start i minus 5 grader, mulet och sydlig vind med upp till 8m/s i byarna. Platsen var Sandören i Älvkarleby.
    Strax innan kl.10 körde vi igång och jag gick direkt till en grynna utanför vassen som jag vet brukar kunna leverera, speciellt vid högt vattenflöde och konstant högtryck. Luftrycket har legat omkring 1030hPa den senaste tiden och då bör abborrarna stå inne på grundvattnet. Även om det finns undantag såklart.

Efter två lockryck i första hålet så nöp den första på. Skönt att hitta fisk direkt, så att man slipper börja fundera över krokval, djup, maggot, teknik osv.. Drog ca 10st ganska snabbt utan att de runtomkring fick något. Något som är ganska roligt på våra tävlingar med små ytor är att vi kör inte med min.5 meter till närmaste fiskande, utan man får i princip sitta så nära man törs! Detta gör tävlingarna väldigt sociala, med mycket skratt o gliringar!

Hålet dog ut och jag provade några nya.. Bertil Levin va som vanligt snabbt på plats i mitt gamla och drog en borre till.. Senare så satte sig Kenneth Sundqvist där och drog upp ytterligare 12-15st.. Jag borrade runt några meter ifrån och testade mig fram. Några fler aborrar blev det. Det jag märkte var att det krävdes mer o mer lockryck för att få fisken att bli intresserad.* Vid 12 tiden dör fisket ut och mitt räkneverk stod på 29st med god medelvikt. Kände att området var dött och drog en chansning till ett ställe längre in där jag aldrig sett någon pimplat.

Efter några borrningar på 30cm vatten under isen så hittar jag rätt djup, 70cm. Gör 7-8st kraftiga lockryck, pausar och rycker några gånger till. Låter pirken leta sig in mot mitten.. känner inget.. rycker.. in mot mitten.. känner inget.. ryck och pang så nyper det på en 100g vid stoppet in i centrum på hålet. Drar två snabba 100g innan det dör ut i hålet.
    Letar mig vidare med förflyttningar på några meter och hittar ett hål med 5st i.
    Kl.13 är det slutfiskat och jag går in mot invägning.. Då jag sköter invägningen så märker jag snart att det har varit trögt fiske för alla utom för oss som satt vid vassgrynnan. Bertil Levin kommer tvåa och Kenneth som tog över mitt första hål kom 4:a.
    Själv lyckas jag vinna min första KM-Pimpel någonsin och äntligen ger all träning utdelning!
    Resultatlistan deltävling 1.

Min gode vän Tommy Suomela hade ingen bra dag. Han kommer garanterat revanchera sig till morgondagens KM Pimpel med AFK Guldkroken! Jag har barnkalas och kan tyvärr ej delta, men jag önskar honom SKITFISKE!! Håller tummarna för dig gubben!
    Nästa deltävling är den 8 februari kl.10-13 bakom g:a MIBIS (nedanför Preem i Skutskär).
    Vinnaren idag var VIM-Pirken 38mm S/S med egen krok strl.14. En krok som fungerat mycket bra häromkring i vattnen.

Skitfiske på er!
    //Pirre…

Postat i:2014, Abborre, Dalälven, Pimpel, Skutskärs SFK, Tommy Suomela, VIM-Pirken, Vinterfiske Tagged: 2014, Abborre, Dalälven, Farsgubben, Pimpel, Skutskärs SFK, Tävling, Tommy Suomela, VIM-pirken, Vinterfiske

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 888 visningar