Nettel-Laken mitt nya gummibete | Pike Passion - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nettel-Laken mitt nya gummibete | Pike Passion

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nettel-Laken mitt nya gummibete | Pike Passion

NETTEL-LAKEN Jag vet inte vart jag ska börja. Responsen jag fått på min nya jigg har varit enorm - och det är helt otroligt roligt! Börjar med att säga ett stort TACK till alla som visat intresse och engagerat sig i mitt nya gummibete För den som är intresserad av att följa utvecklingen av jiggen besök min nya sida på facebook: Nettel Baits Hur jiggen kom till Jag har gått och spånat på jiggen ett bra tag. Det har inte funnits tid och ork att ta itu med den, då materialen och det är helt nytt för mig. Så gick jag och halkade på glansisen i vintervädret och fick en hjärnskakning vilket betydde att jag fick stanna hemma från skolan en tid. Jag blev vansinnigt uttråkad man får ju knappt göra någonting för att hjärnan ska återhämta sig. Hur som helst var jag för rastlös för att inte göra någonting så jag tog tag i mitt jiggprojekt. Tog fram skissen i photoshop, karvade ut en mall, plockade fram leran och började formge tånglaken. Sedan fortlöpte projektet som vanligt när jag påbörjar ett konstnärligt projekt. Jag sugs in totalt i dess kreativitetsrymd och tappar bort tiden. Helt uppslukad. Två dagar senare hade jag min färdiga masterfigur i lera. Info om jiggen - Formmässigt en imitation av en tånglake. Realistiska detaljer. En tail som löper ihop med kroppen längs med ryggen. Stora bröstfenor som sticker ut på sidorna och gör intryck underifrån. - 135 gram drygt 30cm lång (Kroppen ca 15cm svansen ca 15cm). - Ännu okänt vilket djup den fiskar på vid olika viktning, ska givetvis testas framöver. - OBS! Jiggen är ännu inte färdig. Perfektionist som jag är finns det saker jag vill justera och modifiera. Jag ger inte upp förrän den är precis så som jag vill ha den. Vad har jag tänkt med jiggen? Gäddan äter tånglake! Tånglake finns i hela Östersjön (tror jag?) och är ett lättfångat byte för rovfiskar. Den saknar försvarsmekanismer och vad jag har läst är den lättsmält i magen för gäddan. Jag inbillar mig alltså att gäddan har svårt att säga nej till en förvirrad tånglake. Jiggen är framförallt tänkt att fiskas ner på några meters djup över områden där det lurar riktigt grova gäddor. Jiggen kan tyckas vara stor men ägnar man en tanke åt vilka byten en gädda kan ta så är det egentligen en alldeles lagom munsbit för en större gädda. Gäddan iakttar ofta bytet underifrån, därför ville jag att jiggen skulle ha bröstfenor som sticker ut på sidorna och ger ett verklighetstroget synintryck underifrån. Rörelsen Den rör sig otroligt lätt i vattnet och kan fiskas mycket långsamt. Svansen sitter ihop en bit upp på ryggen för att efterlikna tånglakens långa ryggfena och förhoppningsvis gör det också jiggen mer stryktålig och går inte av för lätt (måste testas). Rörelsemönstret är mycket naturtroget. Bröstfenorna rör sig i ett snabbt fladdrande mönster vid snabb inspinning, ryck, hastiga drag med spöt eller i strömmande vatten. Gör man ett snabbt drag med spöt ser det ut som en liten lake som snabbt simmar en bit framåt i panik. Utmaningar I början gick bröstfenorna av vid lossning ur gjutformen. Det problemet har jag nu löst. Ibland blir det en spricka på undersidan, det ordnas med lite Mend-It. Ett annat problem från början var att det blev insjunkna gropar i ryggen när plasten härdade. Det har jag kommit runt genom att fylla på hålrummet med ny smält plast innan jiggen tas ut ur formen. Färgsättning har jag planer på att utveckla. Än så länge färgas plasten före gjutning och eventuellt målas ett svart mönster med vattenfast permanentpenna på i efterhand. Det är ingen jättebra lösning. Processen att gjuta en Nettel-Lake Så här går det till att göra en av dessa jiggar: 1. Formarna läggs på plats och rengörs eventuellt. 2. Bröstfenornas hålrum fylls och töms med olja. 3. Plasten värms upp i mikrovågsugnen och färgsätts. 4. Gjutformen fylls på i bestämd ordning med smält plast. Jjiggen gjuts. Härdtid ca 20 minuter. 5. Jiggen har fått ett luftrum i ryggen som fylls på med ny smält plast för att kroppen ska bli solid. 6. 20 minuter senare öppnas försiktigt formen och jiggen tas ut och läggs i vattenbad för att svalna. 7. När jiggen är sval klipps den till med sax. Det blir en del gjutskägg och skarvar som måste bort. 8. Jiggen handmålas eventuellt. 9. Extra pimp: Extra fin blir jiggen om den blir överstrykt med Mend-It för att få en glansig fin yta och låta glitter och färg komma till sin rätt. Eventuellt lagas små hål eller revor som uppstått från gjutformen också. 10. Ögon limmas på. 11. Nettel-Laken är färdig att riggas och fiska med. Till alla intresserade Till alla som har sagt att de vill beställa ett eller flera exemplar har jag skrivit ner namnen på en intressentlista. Jag kommer att höra av mig successivt i tur och ordning. TACK FÖR ERT INTRESSE! Det glädjer mig verkligen. Jag hoppas ni blir nöjda med jiggen allihop så fort den anländer i er brevlåda. Jag pluggar heltid tredje året på Blekinge Tekniska Högskola och att gjuta jiggar kommer därför att bli en sysselsättning som jag ägnar mig åt på kvällar och helger, ja när tid finns helt enkelt. Detta betyder att jag ej kan producera några stora mängder av min jigg på kort tid. De som hör av sig ställs på intressentlistan och så fort det finns färdiga lakar åker dom ut till nästa på listan. Fiska med Nettel-Laken Det ska bli intressant att se när den börjar fånga fisk. Allt eftersom fler får sina beställda jiggar kommer den fiskas med i fler och fler vatten. Själv ska jag hårdköra den. Nettel-laken till havsfiske? Det vore häftigt om den fick testas på torsk, sej och hälleflundra. Skitfiske alla Björn

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Min hemsida för Nettel-Laken!
    http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
    http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
992 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 971 visningar