Mindre tailbeten är den tillfälliga melodin | Gäddsyndrom - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mindre tailbeten är den tillfälliga melodin | Gäddsyndrom

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mindre tailbeten är den tillfälliga melodin | Gäddsyndrom

06.50 på en närbelägen bensinmack. En bil svänger in på parkeringen och dagens båtsällskap Per har anlänt, taggad som få. Vi tar oss i procession till båtplatsen och planen för dagen är att lokalisera potentiella lekområden i sjöns södra del som, för mig, ännu är outforskad. Efter en stunds puttrande med min Mercury 2,2:a hittar vi ett lämpligt ställe för första driften.

Little miss Ronin och Dofftail ligger redo

Senaste veckan har gäddorna ratat större beten, främst shadar. Därför blev det åter mindre tailbeten som gällde för min del. Per hade framgång med några hemgjorda vobblers samt swimbaits från Sebilé. Jag körde med det fina testbetet Dofftail som levererades i den gångna veckan från Anchorbaits. Det dröjde inte länge innan ett större hugg kom. En fin 6+ hälsade på innan den fick simma vidare.

6+ nummer ett ska få simma åter

Vi fortsatte att beta av grundområden och vasshålor och gäddorna stod fläckvis. Många drifter utan ett hugg och flera drifter med tre - fyra upp.
    Sammanlagt fick ca 15 gäddor bli avkrokade varav ytterligare en vägde över 6 kilo, även den på samma Dofftail.

6+ nummer två

Efter ett kort och ett längre testfiske med detta bete kan jag lätt konstatera att det levererar riktigt bra. Beteskroppen i sig har, likt många andra tailbeten, inte så mycket egen gång utan det är gummit som jobbar. Däremot är betet välviktat och har riktigt skönt häng nu när betesstoppen är lite fler och längre. Betet får med andra ord högt betyg. Shadarna från samma tillverkare ska testas så fort gäddorna vill ha större beten igen, när det nu kan tänkas vara.

Summa summarum var det en trevlig tur med sällskap i båten, bra gäddväder och två 6+ på samma testbete. Tummen upp och hatten av.

Skitfiske på er, så länge!

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
1 001 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 014 visningar