Som lärare är det en alldeles speciell känsla när påsken börjar närma sig. Mer ledigt än vanligt och dessutom under en fantastisk tid på fiskeåret. För några år sedan tog jag mitt gällande personbästa just helgen innan påsk och det känns alltid spännande att börja göra upp planer inför fiskeäventyren som står för dörren.
Denna gång var planerna att åka till Linköping och jaga gös. De vatten vi fiskar i är riktigt bra gösvatten och man åker sällan därifrån missnöjd. Efter en helt fantastisk inledning på våren med havsöring på Sf Spinnerbait, mälargädda på 11,06 kg och vara med och lyfta abborre på 1,4 kilo kändes det dessutom helt avslappnat och utan press.En stor del av gänget var samlat och som vanligt trissades förväntningarna rejält av första kvällens tafsbindarafton. När det första morgonen var dags att starta var det lite för mycket vind för att det skulle kännas rätt och dessutom stod gösekona väldigt glest. Efter en halv resultatlös dag i den tilltagande blåsten sadlade vi om till gäddfiske vilket skulle visa sig nästan liga trögt. Två fiskedagar senare var det trots allt lite molokna herrar som åkte hem. Det enda jag lyfte på hela helgen var en mindre gädda klädd med iglar. Det var dock roligt att få fota den och genom det få tydliga bilder av att spinnerbaits funkar även på den köldstelaste av gäddor. Efter att ha kört slut på jiggar, jerkbaits och spinnflugor var det alltså ett jiggat spinnerbait den lilla krabaten landades på.
Efter en god natts sömn i min egen säng tog jag ett par timmar i mina egna vatten och möttes av ett strålande fiske. På tre timmar lyfte jag fyra gös med en toppfisk på 5,26 kilo vilket är PB på gös. På ungefär två veckor har jag med*andra ord landat*havsöring på 2,2 kilo, gädda på 11,06 kilo, gös på 5,26 kilo och dessutom varit med och lyft abborre på 1,4 kilo. Allt inom en avstånd på runt 300 meter från min båtplats.*Borta bra men hemma bäst…
Vi åkte till Gotland för att fira påsk som vanligt. Jag hade förberett genom att boka upp en halvdag på*min favoritsjö på ön som har*helt fantastiska spinnerbaitvatten. Abborren ville inte vara med så det blev till att jaga gäddor i stället. De stora ville inte vara med men det var kul med lite mängdfiske. Runt 20 gäddor landades och återutsattes och mitt nya bete Sf Junebug fick bekänna färk. En annan nykomling i arsenalen, Sf Roostertail, var också mycket effektiv. Gäddorna tagna i detta vatten har en helt magiskt kritvit buk som jag tycker gör dom mycket vackra.
Tillbaks*i Stockholm var jag sugen på att testa gösen igen och*jag kom ut redan första*morgonen tack vare en förstående fru.*Jag hade bestämt att strunta i gummibetena och bara köra bucktailjiggar. En ny jigg bands och fick följa med som komplement till de gamla.*Ett tiotal gös och någon gädda lyftes och toppgösen på 4,4 kilo gav mig stort förtroende för Sf Bucktailjig som ett effektivt*vertikalbete.
Skitfiske!
Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)