Nu kommet regnet!
Dag två. Strålande sol och T-shirtfiske.
Efter en liten sovmorgon tar dagens bestyr fart. En stor frukost för att ladda med energi och sen ut efter älven. Vi startar med en sträcka som kanske inte direkt talar till våra flugfiskehjärtan så energin är väl inte på topp. Vi tar det lugnt och fiskar av sträckan lite på måfå. Därefter byter vi till en rent statistiskt bättre sträcka.
Calle startar och fiskar sig i lugn takt neråt älven. Jag kliver i som nummer två. Det är ganska lågt vatten men det drar fint genom den första kurvan. Kast efter kast. Det både ser och känns hett. Inte bara för att solen gör allt för bränna sönder mitt skinn. Calle fiskar lätt och jag lite tyngre för att på ett effektivt sätt hitta metoden för dagen. Jag hinner halvvägs ner genom kurvan innan jag sätter flugan placeras med största skicklighet mellan två stenar. Den flugan är nu ett minne blott. Ja, ja det är bara att gå upp och knyta på nytt.
Jag hinner inte ens öppna flugasken för leta på nästa laxdräpare innan den första laxen pockar på vår uppmärksamhet. Den går upp och visar sig rakt utanför oss i den inre strömkanten. Jag säger till farsan att han ska gå ut och göra ett försök. Sagt och gjort. Han går ut och provar. Lägger några kast och arbetar sig metodiskt nedströms. Det är så klart vatten att jag kan följa flugan med blotta ögat och när den skär in i strömkanten sker det. Laxen tar fart och stiger. Den går upp och slår i vattenytan strax bakom flugan. Om den gick upp efter flugan eller bara var upp och visade sin irritation över vår närvaro har jag ingen aning om. Men jag var helt säker just då att den skulle ta. Det knyter sig i magen och jag förbereder mig på att få bli vittne till en härlig fight. Men så blir tyvärr inte fallet.
Vi fiskar vidare några repor utan att nå mer händer.
Mitt på dagen tar vi ledigt från fisket och vi tar bilen och åker runt efter älven för att titta och prata med andra sportfiskare. Vi svänger ner på Hembre gård och byter några ord med Per Nordstedt som också förärar Stjørdalselva med sin närvaro den här veckan. Att prata med andra som fiskar andra sträckor utmed älven är en bra källa till inspiration och information.
Kvällen fortsätter med lite grillning vid älvkanten i goda vänners lag. När vi som bäst stoppar våra huvuden fulla med nygrillad chorizo och fräsare så är en lax upp och visar sig återigen. Jag och Calle bestämmer oss för att göra ett nattligt försök på den. Dock mulnar det på kraftigt och regnvädret som lovats drar in. Efter en varsin repa så bestämmer vi oss för att bryta upp och få några timmars sömn innan det är dags igen.
Mvh
Jim
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Dag två. Strålande sol och T-shirtfiske.
Efter en liten sovmorgon tar dagens bestyr fart. En stor frukost för att ladda med energi och sen ut efter älven. Vi startar med en sträcka som kanske inte direkt talar till våra flugfiskehjärtan så energin är väl inte på topp. Vi tar det lugnt och fiskar av sträckan lite på måfå. Därefter byter vi till en rent statistiskt bättre sträcka.
Calle startar och fiskar sig i lugn takt neråt älven. Jag kliver i som nummer två. Det är ganska lågt vatten men det drar fint genom den första kurvan. Kast efter kast. Det både ser och känns hett. Inte bara för att solen gör allt för bränna sönder mitt skinn. Calle fiskar lätt och jag lite tyngre för att på ett effektivt sätt hitta metoden för dagen. Jag hinner halvvägs ner genom kurvan innan jag sätter flugan placeras med största skicklighet mellan två stenar. Den flugan är nu ett minne blott. Ja, ja det är bara att gå upp och knyta på nytt.
Jag hinner inte ens öppna flugasken för leta på nästa laxdräpare innan den första laxen pockar på vår uppmärksamhet. Den går upp och visar sig rakt utanför oss i den inre strömkanten. Jag säger till farsan att han ska gå ut och göra ett försök. Sagt och gjort. Han går ut och provar. Lägger några kast och arbetar sig metodiskt nedströms. Det är så klart vatten att jag kan följa flugan med blotta ögat och när den skär in i strömkanten sker det. Laxen tar fart och stiger. Den går upp och slår i vattenytan strax bakom flugan. Om den gick upp efter flugan eller bara var upp och visade sin irritation över vår närvaro har jag ingen aning om. Men jag var helt säker just då att den skulle ta. Det knyter sig i magen och jag förbereder mig på att få bli vittne till en härlig fight. Men så blir tyvärr inte fallet.
Vi fiskar vidare några repor utan att nå mer händer.
Mitt på dagen tar vi ledigt från fisket och vi tar bilen och åker runt efter älven för att titta och prata med andra sportfiskare. Vi svänger ner på Hembre gård och byter några ord med Per Nordstedt som också förärar Stjørdalselva med sin närvaro den här veckan. Att prata med andra som fiskar andra sträckor utmed älven är en bra källa till inspiration och information.
Kvällen fortsätter med lite grillning vid älvkanten i goda vänners lag. När vi som bäst stoppar våra huvuden fulla med nygrillad chorizo och fräsare så är en lax upp och visar sig återigen. Jag och Calle bestämmer oss för att göra ett nattligt försök på den. Dock mulnar det på kraftigt och regnvädret som lovats drar in. Efter en varsin repa så bestämmer vi oss för att bryta upp och få några timmars sömn innan det är dags igen.
Mvh
Jim
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)