Sommeren har så langt gått med på jobbing, men nå nærmer seg heldigvis ferie med stormskritt.. Har skvist inn noen turer innimellom vaktene, deriblandt en heldagstur etter gjedda.
Reiste ut på en helt ny plass som så grisespennende ut på flyfoto med gjedde for øyet. Ofte går det skeis når man prøver nye plasser, og det var også tilfellet i dag. Så omtrendt ikke fisk på ekkoloddet. Om det var forholdene eller plassen som var dårlige vites ikke.

I mangel på gjedde, benyttet jeg anledningen til å teste ut ei helt ny stang og snelle jeg kjøpte inn til lettere fiske. En tifots Fenwick Aetos 8-32 gram og cardinalsnelle. Med nanofil 0,13 mm kaster man kjempelangt med alt fra lette sluker og wobblere til litt tyngre abborjigger. Toppaksjonen gjør den også til en fin stang til vertikalfiske. Den er i tillegg firedelt og tar svært lite plass under transport, noe som er greit når man skal på langtur eller bare ha den i bagasjen. Fikk ikke så mye som ett napp denne dagen, men noen dager senere, var jeg og Christian i Kragerø for å hente en ny motor til gulebåten min. På vei tilbake, var det vanskelig å la være å stoppe for å ta noen sleng etter makrellen.

Fikk først ett knippe småsei, før det plutselig kokte av makrell rett innenfor kasterekkevidde.Da fikk stanga virkelig kjørt seg. 5 Makrell kom på land før stimen forsvant, vekter fra 300 - 600 gram. Fiskene ligger i fryseren, og kommer nok godt med etterhvert..

Suget ble for stort etter jobben noen dager senere, så måtte ned til elva en tur. Har en dyp kulp det hender jeg tar noen kast i. Har fasktisk tilgode å ikke få fisk her, selv om de aldri blir særlig store. Denne tjukkasen veide ca 5 kg og tok magic swimmer hardt midt i stristrømmen! Reiste ut på en helt ny plass som så grisespennende ut på flyfoto med gjedde for øyet. Ofte går det skeis når man prøver nye plasser, og det var også tilfellet i dag. Så omtrendt ikke fisk på ekkoloddet. Om det var forholdene eller plassen som var dårlige vites ikke.
I mangel på gjedde, benyttet jeg anledningen til å teste ut ei helt ny stang og snelle jeg kjøpte inn til lettere fiske. En tifots Fenwick Aetos 8-32 gram og cardinalsnelle. Med nanofil 0,13 mm kaster man kjempelangt med alt fra lette sluker og wobblere til litt tyngre abborjigger. Toppaksjonen gjør den også til en fin stang til vertikalfiske. Den er i tillegg firedelt og tar svært lite plass under transport, noe som er greit når man skal på langtur eller bare ha den i bagasjen. Fikk ikke så mye som ett napp denne dagen, men noen dager senere, var jeg og Christian i Kragerø for å hente en ny motor til gulebåten min. På vei tilbake, var det vanskelig å la være å stoppe for å ta noen sleng etter makrellen.

Fikk først ett knippe småsei, før det plutselig kokte av makrell rett innenfor kasterekkevidde.Da fikk stanga virkelig kjørt seg. 5 Makrell kom på land før stimen forsvant, vekter fra 300 - 600 gram. Fiskene ligger i fryseren, og kommer nok godt med etterhvert..
Steinsfjorden fortsetter å være dårlig.. Ikke en eneste godkjent fisk på snart 10 kveldsturer.
Feriepenger er en fin ting. Vips så kom det ei pakke på døra med 4 x Uglystick med to Alphamar og to Penn-Squall trollingsneller. Begge snellene kan trygt anbefales videre. Jevn og god brems, samt skikkelig knarr, gjorde det til en mye bedre opplevelse enn jeg hadde med de forrige billigsnellene jeg har brukt de siste åra. Når man fisker så mye som jeg gjør, er det like greit å klinke til med noe skikkelig. Har også kjøpt meg to actionkameraer i håp om å få litt mer storfisk på film etterhvert!
En del stangtimer til tross, Gjeddene i Steinsfjorden er og blir vriene.. de siste 2 turene har jeg fått to bittesmå gjedder..
Kanskje ikke så rart når man ser på vanntempen og det faktum at mesteparten av fisken står å trykker nede på bunnen.. Fisket er heller ikke veldig helhjertet om dagen. Er inne i en slags sommerdvale, og venter igrunnen bare på høsten og på alle gledene den innebærer! Nå venter to ukers ferie med reising og andre aktiviteter. Når jeg kommer tilbake i slutten av august, vil jeg tro det klør greit i finga etter å få vifte litt med utstyret igjen.

God sommer folkens!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)