Stor abborre på Sf Spinnerbait | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor abborre på Sf Spinnerbait | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stor abborre på Sf Spinnerbait | Sf lures

Under det år som gått har det inte blivit många fiskedagar för mig. Jag har inte riktigt fått till schemat med byte av arbetsplats, familj, fiske och firman Sf lures. De hela fiskedagarna, som uppgår till max tio stycken, har fått stryka på foten till förmån för de korta 2-3 timmarsturer som jag har möjlighet till tack vare att jag bor precis vid vattnet. Fördelen med detta är att jag faktiskt tvingats till att lära känna mina egna vatten som jag till för ett par år sedan inte hade speciellt mycket tilltro till. I år har jag fått betalt för mödan jag lagt ner! Efter flera fina gösar lyfte jag i våras pb på gös med 6.2 kilo tätt följt av ett högst oväntat pb på havsöring med blygsamma 2.2 kilo. En grym mälargädda på 11.06 kilo var förvisso inte nytt personbästa men skattas nästan högre då det var just en mälargädda. Och så, till slut, fick jag igår lyfta en fin abborre som även den höjde mitt personbästa! Abborren har verkligen gäckat mig och trots flera fina exemplar har jag kämpat otroligt för att komma över kilot vilket hände förra hösten. Jag har vetat var de finns men inte givit det ordentligt med tid och energi. I och med fina rapporter på Sf Spinnerbait 10+ har*jag själv börjar använda modellen en hel del i mitt abborrfiske*med*bra framgång. I går åkte jag ut tidigt för att fiska gädda men slet med mig det dropshot-spö*jag använder till jigg och småspinnare. Vid min hetaste abborrbrant var det full aktivitet och redan första kastet levererade en fin abborre på runt halvkilot. Bara ett par kast senare gick det på något tyngre och jag kände att det nu var dags! Äntligen!
    Den vackra abborren mättes slarvigt till runt 45 cm och vägdes mycket exakt till 1220 gram. En fantastisk känsla!
    För ett tag sedan köpte jag en airbrush anpassad för powderpaint, som är det material som mina skallar är färgade med. Jag har tidigare färgat skallar med en annan metod men inte varit riktigt nöjd så jag tänkte utveckla det hela en aning. Resultatet är ännu inte riktigt bra och jag behöver träna, men det är kul att utveckla det man håller på med och förhoppningsvis ska det bli riktigt snyggt när jag lärt mig hantera prylarna. Nedan syns ett par skedar och en skalle jag övat på.
    *
    Jag gör mina egna shallowskruvar sedan en tid tillbaks och tycker att de funkar bra. Härom dagen funderade jag på en variant som skulle ge ytterligare en dimension till fisket med stora shadjiggar. Metoden med ett spinnarblad över eller under en jigg är inget nytt men jag har framförallt använt detta till mindre*jigg. Jag gjorde därför en shallowrigg med ett blad under och gav mig ut för att testa. Det ursprungliga*bladet, en lättviktsvariant i plast, visade sig vara för stor för den Svartzonker McRubber mini jag*använde.*När jag ersatte*den med en mindre variant så fungerade det precis som jag tänkt och jag ser fram mot att ge den mycket tid. Den är inte satt i produktion utan är än så länge bara ett litet sidoprojekt, men vi får se hur det blir. Kul hur som helst när idéer funkar. På Sf lures Instagram kan ni se hur det ser ut på en liten film jag lagt ut.
    Det har blivit en del beten också förstås. Både nyproduktion och renoveringar av välfiskade modeller vars gummikjolar behövts bytas. En lite extra rolig order fick jag från Magnus i Stockholm som har planerat in en Rugenresa till hösten och som*ville ha en Sf Bucktail 55+ anpassad för just detta fiske. Resultatet blev en*Bucktail med klädd trailerkrok och extra* långt flash inbundet för att förlänga betet.*En lite större willowsked än normalt för extra blänk och vibration.*Jag gillar verkligen när fiskare tänker ”outside the box” och inte bara gör det som förväntas fungera. Att våga testa ett annat bete*än övriga i gänget har ofta varit ett vinnande koncept.*För mig är detta charmen med fiske: att själv knäcka koden för dagen. Jag*ser mycket fram mot att få höra hur det gått och om det går att lura*även de tyska gäddorna med något annat än stora shadjiggar.*Betet döptes förstås till Sf Bucktail 55+, Rugen edt.
    Nu börjar äntligen hösten och en av årets hetaste spinnerbaitperioder står för dörren. Rapportera gärna in era fångster på*Sf-beten. Det är alltid roligt att få höra hur de uppför sig för er!Skitfiske!Jakob Fagerlund// Sf lures*

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 896 visningar