Morten Opsahl: 120 stangtimer, en fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Morten Opsahl: 120 stangtimer, en fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Morten Opsahl: 120 stangtimer, en fisk

Jeg har som vanlig vært ute altfor tidlig i jakten på høstgjedda. Det har vært en mild høst sålangt, og vanntemperaturene har vært over normalen. Likevel er det vanskelig å sitte hjemme når man jobber natteskift og har fri på dagen. Reiste rett fra Nattevakta til ett vann som jeg aldri har meita ordentlig på. Jeg var en smule overtrøtt etter 18 timer uten søvn, men så lenge man kan ligge å døse i stolen med stengene utti så er det greit. Klokka halv 9 var alle agnene satt ut på henholdsvis 8, 10 og 12 meter på en bratt dypkant. Jeg legger meg paddeflat å sovner momentant. Våkner ikke før tre timer senere av sola som steiker i trynet. Det er ikke hver dag man sitter i t skjorta å klasker mygg i slutten av september. Timene går uten at det skjer noe. Klokka passerer 20:00 og sola er i ferd med å gå ned. Dagens eneste run kommer som lyn fra klar himmel. Jeg lapper til og kjenner bra motstand, men klarer på klønete vis å kjøre fast fisken i noe bunnsnagg. Fisken løsner tilslutt, og jeg sveiver opp ett stykk kroktackle med 8 deformerte kroker. Det var da som faen.. Like etter skimtet jeg en gjedderygg i overflata. I ett siste desperat forsøk putra jeg mot den i håp om å få håvet den, men da jeg var kun ett par meter fra den, forsvant den ned i dypet med ett plask. Ut ifra ryggen å dømme var det en tiplusser. Sånt svir, i hvertfall når man har sittet i 12 timer uten ett eneste run. Satt i en time til før jeg pakker sammen å reiste hjem. Ja, det ble trøsteburger den kvelden.

Ett par dager etter var jeg tilbake på samme plass. Kort oppsummert ble det 12 timer uten så mye som ett run.

Jeg bestemte meg for å gi vannet en pause, og reiste til ett annet vann dagen etter. Det var ikke en byttefisk å se på ekkoloddet. Det var nok litt tidlig enda. Også denne dagen måtte jeg reise hjem uten run.

En uke senere var jeg tilbake på det første vannet igjen. Denne gangen hadde jeg ordentlig trua. Vanntempen hadde gått ned 4 grader, og det var noen ansamlinger av byttefisk hist og her. De første timene var rolige. Jeg hadde akkurat rukket å sovne da det hylte på agnet som lå grunnest. Presterte å snuble å vrikke foten på vei mot stanga, men stinn av adrenalin kom jeg meg raskt på beina igjen å fikk satt tilslag.

Multitasking.

Fisken var stor, og ville ikke opp. Litt etter litt gav den etter, og noen minutter senere kom ett digert hode til syne i overflata.

Storgjedde på vei mot håven.
    Det var ei solid dame.
    Lengden var det ingenting å si på. 120 cm lang. Kondisen var så som så. ei høstgjedde med denne lengden burde ideelt sett veie over 13 kg. Det er likevel vanskelig å klage når man får slike fisker.

Vekta stoppa på 11120 gram. ikke dårlig til årets første høstgjedde å være.
    Gjeddeglis

Da var man i hvertfall igang. Det tok 120 stangtimer og fire turer før den satt. Nå er det noen dagers pause før det er ut igjen å jakte på nye svære damer..

Fortsettelse følger...

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    PB
    Gjedde 9540 gr
    Sik 1800 gr
    Ørret 5720 gr
    Røye 2505 gr
    Abbor 1290 gr

www.mortenopsahl.blogspot.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
990 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 906 visningar