Konsten att välja… | mickedykare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konsten att välja… | mickedykare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Konsten att välja… | mickedykare

Om man nu ska åka till fjällen, vart och hur ska man åka? Det finns ju så många alternativ.
    Bara inom norrbottens län finns det otroligt mycket att välja på. Arjeplog, Gällivare,Kiruna och Jokkmokks kommun. *Arjeplog ligger ju mig varmt om hjärtat. Vilken kommun man väljer spelar säkert ingen större roll.
    När Örjan och jag började åka på flugfiskeresor (22 år sen) hade*vi betydligt tightare ekonomi än vad vi har nu vilket givetvis påverkade vårt upplägg. Från början hade vi tänkt oss att vandra och fiska. Men rätt snart så hade *behovet av riktig mat och faktiskt fokus på fisket helt ändrat upplägget. Med riktig mat och fiskegrejor låg våra packningar på kring 27-28 kg. Och då är vandring inte något större nöje.
    Det upplägg som blev ”vårt” var att vi gick ut till en plats och slog upp ett basläger varifrån vi sedan gjorde kortare eller längre dagsturer.*Sen stannade vi där så länge vi orkade. Oftast blev de 6-7 dygn och sen snabbt in till Arjeplog, duscha, tvätta och handla och sen så fort som möjligt ut till ett nytt ställe. Tror vi spenderade nästan tre veckor på det här sättet när vi var som mest galna (Man är extremt less på varandra efter en sån tur :-) ).*
    Sen kom iden upp med en stuga. Nice och uppskattat av de blivande fruarna men inte vad vi söker. Helst av allt ska vi inte träffa en annan människa när vi är ute och fiskar. *Fast våra bästa tips med avseende på tex flugor har vi i och för sig fått av andra människor som sökt samma upplevelse.
    Det som vi nu har landat på är att skippa vandringen till baslägret. *Idag kan vi inte spendera tre veckor i Arjeplog. Utan det brukar bli en vecka per sommar. *Då gäller det att maximera fisket.*Det innebär att helikopter är ett mycket bra alternativ. Det är klart att ska vi åka hela familjen så blir det en rejäl slant. Betydligt dyrare än en vanlig stuga. Men åker jag själv med ett *eller två barn så är kostnaden oftast jämförbar med att hyra en stuga. Men att kunna fiska relativt ostörda är vår melodi.
    Ahhh, nu börjar det. Tystnaden lägger sig och vi är ensamma…Så mina tips är att om ni funderar på att åka och fiska i fjällvärlden och inte tänker bo i stuga.
    Börja med att kolla in tex *arjeplogskortet*(eller motsvarande för de andra kommunerna). Som ni ser så finns det massor av vatten där arjeplogskortet gäller, men även en bra översikt av enskilda vatten där man oftast kan köpa andra fiskekort. Om ni vill testa ett kvoterat vatten så får man ansöka om det till länsstyrelsen (Senast 30 april). Nackdelen om man får tillståndet är att man bara får tre dygn.
    Sen är det tidpunkten ni ska åka. Före midsommar är risken för vårflod hög. *Idealiskt skulle jag åka tidigast i mitten av juli eller senare. Men höjden över havet på fiskevattnet i fråga har också betydelse. Om jag är tidigt ute så skulle jag leta efter ett något mer låglänt sjösystem med bäckar.
    Om ni tänker gå, leta efter en plats max 10-15 km från närmaste väg. Anpassa er packning så att ni fixar att gå. Tex så kan man ju välja en del av maten som frystorkat för att spara vikt.
    Med helikopter så är det mer en fråga om hur mycket det egentligen får kosta. Kom bara ihåg att det inte nödvändigtvis är bättre högre upp och längre bort. Högt belägna sjösystem kan ofta vara väldigt magra. Det blir förstås enklare att ta med god mat och vin när man flyger helikopter. Fast det går fort att få övervikt. *Om ni inte ska plockas upp på en annan plats än där ni sätts av så packa i mjuka väskor.En kylväska för matvarorna är bra. Får man ta med sig 2 plastlådor med lock som man kan ha maten i så är det guld att förvara mat i(kolla med helikopterföretaget).*Generellt sätt så ingår oftast 25 kg packning/vuxen person (+ hälften för barnen).
    Själva platsen då?
    Först av allt, vill man fiska strömmande vatten eller tjärnar med bäcksystem?
    Kan säga att båda har sin tjusning. På senare år har vi fiskat mycket tjärnar med bäcksystem men vi brukar även fiska lite i *Laisälven (För nybörjaren på flugfiske rekommenderar jag harrfiske då harren är väldigt tacksam att fiska med torrfluga,kan rekommendera Björkliden).
    Ta fram google maps och hitta.se, titta på satellitbilder. Ofta kan man se ganska mycket. *Man kan se om det finns djuphålor etc. *Sök på youtube, ibland finns filmsnuttar från olika platser.
    Ett exempel på rekad tältplats via hitta.seJag vill gärna ha rinnande vatten nära tältet. *I bilden ovan tältade vi strax norr om strömmen. Kan man ha tältet där det fläktar lite så underlättar det myggproblemet (fast på kalfjället är detta inte så stort problem).
    Det här är nästan halva nöjet. Att sitta och försöka ta reda på så mycket som möjligt och försöka planera sin resa. I slutänden finns dock inga garantier. Sist provade vi en ny plats där vi aldrig varit och helikopterpiloten sa att dit åker inte många. Fanns inga stigar. Såg fantastiskt lovande ut.
    Den här gången tog jag 4 öringar på tre dygn (där den största var på prick ett kg) och Örjan tog motsvarande mängd. *Barnen tog inga öringar men fick gädda på spinnspö. *Å andra sidan har vi varit på ställen där vi alla fått massor av fisk (tror jag tog 24 granna öringar på tre dygn). *Vi tar förstås bara upp det vi äter.
    Visst fick vi fisk även här..
    Fast det vi kommer ihåg från den sista resan vi gjorde är nog inte fisket utan den underbara omgivningen och björnbesöket 150 meter från tältet när vi sov (såg spår och spillning dagen efter).
    Idyll…Nu börjar planeringen inför sommarens äventyr…

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Swamp, 2019-12-02, 10:30
4 svar
3 189 visningar
0 gillar
Senaste inlägg mikejohnson  
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 100 visningar
0 gillar