Iskallt Luciafiske | Team Pro/Ribatex - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Iskallt Luciafiske | Team Pro/Ribatex

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Iskallt Luciafiske | Team Pro/Ribatex

Ja skam den som ger sig! Idag var det återigen fiske som stod på agendan och det skulle ske tillsammans med min nye fiske kamrat Andreas Bergström. Han och jag skulle tillsammans fira in Lucia på sjön med gäddfiske och minusgrader. Natten till idag var kall med 5-6 minusgrader men det hindrar inte oss riktiga tokstollar. Väl påpälsade så trailade vi ner till sjön och fann kanalen där vi skulle sjösätta istäckt. Med hjälp av en stolpe så får vi inleda med isbrytning och tillslut så kan vi sjösätta båten. Vi puttrar sakta ut genom kanalen och det sprakar ordentligt när isen bryts mot skrovet. Vi lägger upp vår strategi och beger oss mot första fiskeplatsen som ligger ganska nära. Vi inleder vårt fiske på en brant ut ifrån en djupvass och vi påtalar att idag får vi nog nöta ordentligt om vi skall få något överhuvudtaget. Våra senaste fisketurer har varit med riktigt magert resultat så vi förväntade oss inget idag heller. Andreas står i fören på min båt och jag står i aktern. Jag har valt att fiska med en större shadjigg och när den sakta kommer mot båten så ser jag en fisk som följer men som viker av när betet kommer för nära båten. Jaha ännu en sån här tur tänker jag… Jag säger inget till Andreas för då tror han väl ändå bara att jag hittar på nu när vi fiskar ifrån min båt.. ? Vi fiskar vidare och när jag spinner hem jiggen så där riktigt långsamt så smäller det stenhårt! Tre meter från båten kommer det upp en bättre gädda som fightar på ordentligt, tyvärr sitter den bara i en krok på stingern och när den snurrar och far så släpper den naturligtvis. Ja ja det är iaf lite liv sjön säger vi och nöter vidare. Jag byter bete och när vi driftar en vasskant lite längre ner så kommer då iaf den första gäddan upp! Inte så stor men vilken lycka! Det var längesedan jag blev så glad över en fångad gädda som nu. Vinden är lagom ur fiskesynpunkt men tillsammans med minusgraderna gör den att man verkligen får känna att man lever. Isblåsten går rakt in i märg och ben och rullar och spöringar fryser hela tiden. Vi har under hela dagen stora problem med ihopfryst utrustning. Man får hela tiden försöka skrapa bort eller tina is med munn och händer. Men vi kämpar på och visst hittar vi fisk! Vi driftar en vassudde och Andreas lägger ett fint kast precis i vasskanten och halvvägs till båten smäller det på en vacker gädda som jag låter glida in över håvkanten. Båda har fått fisk! Detta är ju en drömtur…! ? Vi kör vidare och hittar faktiskt fisk igen och flertalet fina gäddor kommer upp i båten idag. På ett av dom sista ställena vi kör sätter jag återigen på en stor shadjigg och får ett sånt där riktigt grishugg! Det tar tvärstopp och fisken håller imot i ett par sekunder innan den släpper… Betet kommer tillbaka med lösgjord stinger och jag tänker, inte igen! Solen börjar så småningom gå ner och vi får bryta för dagen men med ett godkänt resultat. Jag tackar Andreas för sällskapet och betonar värdet av att ha med sig en duktig fiskare som sällskap när det råder sådanna här förutsättningar. Skall ni bege er ut på sjön så tänk på säkerheten och att ha rätt utrustning med er ut ifall olyckan skulle vara framme. Team Pro önskar er en glad Lucia! /Freddan

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
988 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 893 visningar