Jag då var det dags att summera årets isfiske.
Detta blev en för mig annorlunda säsong när jag fastnade för jakten på de stora abborrarna med hjälp av ekolod och balanspirk.
Att jag fastnade kanske inte var så konstigt då jag på andra försöket lyckades ta tangerat abborr-PB och pimpel-PB. Tredje turen gick också bra då jag fick min andra Kg+ abborre.
Första pimpel-abborren i år 1,26kg
Andra på 1,1kg
Sammanlagt blev det fem stycken över kilot på pimpel och en riktigt fin på ismete (1,37kg).
I det stora hela är jag grymt nöjd då målet från början var en kilo+ fisk på pimpel men när det började så bra hoppades jag att en 1,5kg skulle kliva på. Men mycket vill ha mera, men den som väntar på något gott…….
Jag hoppas fler testar detta fiske för när dom grova gula linjerna dyker upp på ekolods-skärmen och börjar stiga kan jag lova att adrenalinet pumpar!
Och när väl hugget sitter där i handen är det värt all väntan, borrning och slit kan jag lova!
Vinterns spinnfiske!
Ett fiske jag kommer fortsätta lägga tid på!
Den senaste månaden har jag lagt pimpelspöt åt sidan och försökt lura några bättre sjövargar.
Några nya ställen har testats o det har fiskats på allt från 40m till 4dm.
Jag har inte lyckats hitta någon huggvillig 10+ men några finara gäddor blev det.
Den kanske roligaste var nog den jag och dottern fick när vi var ut.
-pappa den där är inte på riktigt!
Även denna gädda har sin historia.
Jag och vapendragaren Martin var ut och hade glömt maten hemma, så vi körde ”sten,sax,påse” om vem som blev tvungen att åka.
Jag vann och självklart nappade denna den halvtimmen Martin var borta?.
De sista passen kördes i grundare vatten med helt ok resultat.
Årets hittils största kom upp och Martin fick sig ett is-PB . Två tjocka gäddor i god kondition!
Martins gädda. 6,75kg 96cm
9,07kg 104cm
Kommer aldrig lägga ismetet helt åt sidan , för det är inte mycket som slår en fin vårmorgon när naturen vaknar till liv. De första tranorna och kanadagässen kommer flygande i små grupperingar, småfåglarna bjuder på ljuv fågelsång . Det är sånt jag uppskattar!
Och när när vippan står där och viftar glömmer man snabbt vardagsproblemen och man är här och nu i vår vackra svenska natur!
I helgen är det dags att sjösätta första båten. Förväntar mig inget superfiske, men nu är det dags för nästa sängong och inget slår väl ett spinn-hugg.
Allt fiske har sin charm, så ut och njut!
Skit fiske! /Andreas

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Detta blev en för mig annorlunda säsong när jag fastnade för jakten på de stora abborrarna med hjälp av ekolod och balanspirk.
Att jag fastnade kanske inte var så konstigt då jag på andra försöket lyckades ta tangerat abborr-PB och pimpel-PB. Tredje turen gick också bra då jag fick min andra Kg+ abborre.
Första pimpel-abborren i år 1,26kg
Andra på 1,1kgSammanlagt blev det fem stycken över kilot på pimpel och en riktigt fin på ismete (1,37kg).
I det stora hela är jag grymt nöjd då målet från början var en kilo+ fisk på pimpel men när det började så bra hoppades jag att en 1,5kg skulle kliva på. Men mycket vill ha mera, men den som väntar på något gott…….
Jag hoppas fler testar detta fiske för när dom grova gula linjerna dyker upp på ekolods-skärmen och börjar stiga kan jag lova att adrenalinet pumpar!
Och när väl hugget sitter där i handen är det värt all väntan, borrning och slit kan jag lova!
Vinterns spinnfiske!
Ett fiske jag kommer fortsätta lägga tid på!
Den senaste månaden har jag lagt pimpelspöt åt sidan och försökt lura några bättre sjövargar.
Några nya ställen har testats o det har fiskats på allt från 40m till 4dm.
Jag har inte lyckats hitta någon huggvillig 10+ men några finara gäddor blev det.
Den kanske roligaste var nog den jag och dottern fick när vi var ut.
-pappa den där är inte på riktigt!
Även denna gädda har sin historia.Jag och vapendragaren Martin var ut och hade glömt maten hemma, så vi körde ”sten,sax,påse” om vem som blev tvungen att åka.
Jag vann och självklart nappade denna den halvtimmen Martin var borta?.
De sista passen kördes i grundare vatten med helt ok resultat.
Årets hittils största kom upp och Martin fick sig ett is-PB . Två tjocka gäddor i god kondition!
Martins gädda. 6,75kg 96cm
9,07kg 104cmKommer aldrig lägga ismetet helt åt sidan , för det är inte mycket som slår en fin vårmorgon när naturen vaknar till liv. De första tranorna och kanadagässen kommer flygande i små grupperingar, småfåglarna bjuder på ljuv fågelsång . Det är sånt jag uppskattar!
Och när när vippan står där och viftar glömmer man snabbt vardagsproblemen och man är här och nu i vår vackra svenska natur!
I helgen är det dags att sjösätta första båten. Förväntar mig inget superfiske, men nu är det dags för nästa sängong och inget slår väl ett spinn-hugg.
Allt fiske har sin charm, så ut och njut!
Skit fiske! /Andreas
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)