Gör den bästa bättre – Pulseshad improved - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gör den bästa bättre – Pulseshad improved

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gör den bästa bättre – Pulseshad improved

Smack! Årets första fina abborre på årets första pass. Jiggfärg? Flourcerande gul!
    Hej!
    För många år sedan medan internet fortfarande var en nymodighet hittade en kompis av tillfällighet möjligheten att köpa jiggar online. Desto fler man köpte – desto billigare blev det! Beställde man 1000 st i en färg blev priset som lägst. Tillslut lyckades vi få ihop ett gäng jiggsugna galningar och lade en beställning. Någon vecka därefter hade jag 200 pärlemorsfärgade 3,5″ jiggar vilka var en utmärkt färg i sig självt, men att ha alla i samma färg var något begränsande.
    För att få mer variation i samlingen började jag experimentera med att färga dem. Teknikerna var påhittiga i allt från spritpennor till att lägga dem bland andra jiggar för ”avfärgning”. Tillslut fann jag att det bästa var att färga jiggarna med spritpenna (eller numera jiggpenna som är ännu bättre) och sedan låta dem ligga en vecka innan fisket och suga upp färgen. Med hjälp av lite olika pennor blev plötsligt de annars enformiga pärlemorsjiggarna oändligt många kulörer.
    Sedan denna dag har jag burit med mig tekniken av att färga eller modifiera de jiggar som jag fiskar med. Många standardfärger är fina i sig, men med lite touch från en penna så tycker jag att man kan höja fångstbarheten på betena ytterligare ett snäpp. Nedan tänkte jag visa mina tre favoritmodifikationer på det som jag håller som den bästa abborrjiggen utav alla Berkley Pulse Shad 8 cm i färgerna Smelt, Sparkle Pearl och Pearl White.

Smelt
    Smelt är en kanonfärg i grundutförande. Jag har fiskat absolut allra bäst genom att ge smelten en orange buk eller en orange prick strax bakom ögat på vardera sida. Denna färgkod har levererat många riktiga tungviktare till abborrar.

Custommålad Smelt har gett mig min hittills största Pulseshad abborre på 1,65 kg från Mälaren. Favoritfärg när abborren äter nors!

Sparkle Pearl
    Sparkle Pearl är i grundutförande transparent i gummit med silver/blå glitter och vit rygg. Min favoritmodifikation på denna färg är att stryka hela betet med ljusblå eller nedre hälft blå och övre hälft mörkare blå eller lila.

Denna customfärg är en favorit i klart vatten och solsken.

Pearl White
    Är det någon färg som jag tycker är synonym med jiggfiske efter gädda, abborre och gös så är det flourcerande gult. Detta är en färg som fungerar lika bra året om under så gott som alla förutsättningar. Just i Pulseshad saknas denna typ av färgkod men det är enkelt ordnat, måla en Pearl White helgul och du har en abborrmagnet utan dess like.

Flourcerande gul eller gulgrönt är en färg som alltid är värd att prova.

Till en början ser de allra flesta färgningarna ganska fula ut. Det bästa är att lägga tillbaks jiggarna i förpackningen och låta dem suga upp färgen.

Jag har alltid ett gäng olika ”upphottade” egna kombinationer av Pulseshad med mig när jag ger mig ut för att fiska abborre.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
998 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
7 004 visningar