Igår tog jag mitt pick och pack och drog en handfull mil österut. Det var Hargshamn som gällde och fiske från en riktig gäddracer.
Kimple Bass TF 468 – en mycket trevlig farkost.
Ena halvan av Team Keepitsimple; Tony, som jag fiskat med ett par gånger tidigare, och hans kompis Sebastian hade nämligen bjudit in till en helkväll i gäddans tecken. Klockan 16.00 sladdade jag in på parkeringen vid Hargshamns camping och grabbarna stod redo vid bryggan. Jag tryckte ned mina prylar i båten och hade som vanligt med mig mest packning av alla. Vad kan jag säga, jag gillar att vara förberedd på olika situationer…
Tony rattade sin sprillans Kimple mot ett par grynnor där vi tänkt att inleda kvällen.
Sebastian under färd. Gästen fick vänligt nog den enda stolen, bortsett från kaptenens.
Det hela började ganska trögt. Gäddorna var inte på humör eller kanske inte ens på plats ordentligt. Sebastian tog en liten rackare på hemgjort tailbete men i övrigt gav inte första anhalten något mer.
Snipa på Sebastians egna bete. Han körde hela kvällen med sina egna beten och nästan hela kvällen med den på bilden – det är respekt! Att inte falla ned i det så vanliga betesbytarträsket när fisket stundvis är segt. Sebastians beten hittas på Instagram där han heter Snlures.
Vi fiskade oss vidare längs en djupvass men det var allmänt trögt och kinkigt. När vi skulle förflytta oss föreslog jag ett litet växtrikt sund mellan två öar där jag haft hyfsat gäddfiske tidigare somrar – det enda lilla ställe jag hade i bakfickan. Så fick det bli och det var först där som det lossnade, åtminstone antalsmässigt.
Tony,…
Sebastian…
och jag. Snipor och åter snipor, denna på en CL Shad 18 i blå/vit kostym, ett bete som tjänat mig väl men som nu gått i pension, en paddel kort.
Min största (minst lilla) för kvällen, en ca 2,5:a på Wingman.
Som alltid på sommaren är huggen spektakulära och mördande hårda. Även små gäddor känns först stora och de är så vansinnigt roliga att fiska. Mitt SZ Spinn på 8,6 fot med progressiv aktion och därmed rätt mjuk topp bjöd på rejäla spöböj av de arga smågäddorna och Tony och Sebastian, som är vana att fiska med något kortare och styvare spön, lurades varje gång att det var stor fisk som hade krokats. Tyvärr blev det aldrig så. Störst för kvällen blev en fisk på ca 3 kilo som Sebastian petade upp. Tyvärr slet den sig för att slippa vara med på kort.
Vi provade lite andra hak också men det gav just ingenting. Ett par timmar senare återkom vi till det lilla sundet för att avsluta kvällen där efter solens nedgång. Jag bommade ett par hugg men Tony lyckades bättre. Han hade slängt på ett silvrigt skeddrag (Utö) på beteslåset och plockade ett gäng friska snipor, tyvärr för små för att ens fastna på bild.
Klockan var plötsligt sent och det roliga var över för denna gång. Vi lyckades peta upp 12 gäddor, abborrprylarna som var med fick ligga orörda, sällskapet var mycket trevligt och sommarkvällsvädret fint = en lyckad kväll. Storleken uteblev men det fixar vi nästa gång! Tack för turen!
Skitfiske på er, så länge!
P.s
Tillhör man den tveksamma skara som gillar att lägga nät lite här och där i skärgården vill jag gärna uppmana att väl märka ut sina nät. Små vita dunkar bland halvstora vågor syns inte på håll!
Jag hade med vass kniv (väl förberedd, som sagt…) och fick därför agera propellerfrigörare. Beefen mellan nätfiskare och sportfiskare fortgår…
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Kimple Bass TF 468 – en mycket trevlig farkost.Ena halvan av Team Keepitsimple; Tony, som jag fiskat med ett par gånger tidigare, och hans kompis Sebastian hade nämligen bjudit in till en helkväll i gäddans tecken. Klockan 16.00 sladdade jag in på parkeringen vid Hargshamns camping och grabbarna stod redo vid bryggan. Jag tryckte ned mina prylar i båten och hade som vanligt med mig mest packning av alla. Vad kan jag säga, jag gillar att vara förberedd på olika situationer…
Tony rattade sin sprillans Kimple mot ett par grynnor där vi tänkt att inleda kvällen.
Sebastian under färd. Gästen fick vänligt nog den enda stolen, bortsett från kaptenens.Det hela började ganska trögt. Gäddorna var inte på humör eller kanske inte ens på plats ordentligt. Sebastian tog en liten rackare på hemgjort tailbete men i övrigt gav inte första anhalten något mer.
Snipa på Sebastians egna bete. Han körde hela kvällen med sina egna beten och nästan hela kvällen med den på bilden – det är respekt! Att inte falla ned i det så vanliga betesbytarträsket när fisket stundvis är segt. Sebastians beten hittas på Instagram där han heter Snlures.Vi fiskade oss vidare längs en djupvass men det var allmänt trögt och kinkigt. När vi skulle förflytta oss föreslog jag ett litet växtrikt sund mellan två öar där jag haft hyfsat gäddfiske tidigare somrar – det enda lilla ställe jag hade i bakfickan. Så fick det bli och det var först där som det lossnade, åtminstone antalsmässigt.
Tony,…
Sebastian…
och jag. Snipor och åter snipor, denna på en CL Shad 18 i blå/vit kostym, ett bete som tjänat mig väl men som nu gått i pension, en paddel kort.
Min största (minst lilla) för kvällen, en ca 2,5:a på Wingman.Som alltid på sommaren är huggen spektakulära och mördande hårda. Även små gäddor känns först stora och de är så vansinnigt roliga att fiska. Mitt SZ Spinn på 8,6 fot med progressiv aktion och därmed rätt mjuk topp bjöd på rejäla spöböj av de arga smågäddorna och Tony och Sebastian, som är vana att fiska med något kortare och styvare spön, lurades varje gång att det var stor fisk som hade krokats. Tyvärr blev det aldrig så. Störst för kvällen blev en fisk på ca 3 kilo som Sebastian petade upp. Tyvärr slet den sig för att slippa vara med på kort.
Vi provade lite andra hak också men det gav just ingenting. Ett par timmar senare återkom vi till det lilla sundet för att avsluta kvällen där efter solens nedgång. Jag bommade ett par hugg men Tony lyckades bättre. Han hade slängt på ett silvrigt skeddrag (Utö) på beteslåset och plockade ett gäng friska snipor, tyvärr för små för att ens fastna på bild.

Klockan var plötsligt sent och det roliga var över för denna gång. Vi lyckades peta upp 12 gäddor, abborrprylarna som var med fick ligga orörda, sällskapet var mycket trevligt och sommarkvällsvädret fint = en lyckad kväll. Storleken uteblev men det fixar vi nästa gång! Tack för turen!
Skitfiske på er, så länge!
P.s
Tillhör man den tveksamma skara som gillar att lägga nät lite här och där i skärgården vill jag gärna uppmana att väl märka ut sina nät. Små vita dunkar bland halvstora vågor syns inte på håll!
Jag hade med vass kniv (väl förberedd, som sagt…) och fick därför agera propellerfrigörare. Beefen mellan nätfiskare och sportfiskare fortgår…Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)