Det blev en kortare tur även ikväll och jag åkte väl mest ut för få andas lite sjöluft denna kvällen. Vädret skulle bli sämre senare under veckan så därför passade man på att åka ut en sväng idag medans vädret fortfarande var hyffsat. Jag kom ut vid 19:30 tiden och det var då rätt ostadigt väder med regnbyar men det skulle snart dra förbi och stabiliseras till det bättre. Även denna kvällen bjöd på en något besvärlig sidvind som skulle ställa till det lite vid manövreringen i trollinghastighet. Det blev till att varva mellan huvudmotor och elmotor igen i vågorna. Första hugget kommer efter 10 minuter och första gösen landas utan några problem.Efter ytterligare 10 minuter så kommer nästa gös. Det börjar alltså helt ok men så kommer vinden tillbaka å det blåser upp ordentligt. Med detta så uteblir även huggen och trollingen ger inte längre någon utdelning. Efter cirka en halvtimme utan hugg så känner jag att jag vill byta taktik och plockar upp betena. Jag väljer en ny lugnare plats intill några öar. Här kan man återigen nyttja elmotorn på ett bra sätt och båten glider nu sakta fram längs branten till ön. Det är 13 meter djupt och fisket sker på cirka 7 meter. Här smäller det på igen och vad skönt det är när det blir som man hade tänkt sig ibland. =) Det kommer upp några gösar till innan det är dags för hemfärd och idag fick även några fiskar följa med hem och bli mat. Gösen är en grymt god matfisk och man får inte glömma bort att ta med sig ett par hem ibland för att avnjuta. Men man skall inte bedriva något rovfiske och det är viktigt att släppa tillbaka fisk som inte håller minimimåttet på 45cm. Ta hand om er! /Freddan

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)