Midvinter och fiskepaus - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Midvinter och fiskepaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Midvinter och fiskepaus


    I Stockholmsområdet där jag bor har de senaste vintrarna varit lika varandra. På fiskefronten tycker jag ofta att senare delen av december kan vara en utdragen fiskeplåga med ostadigt väder och otjänligt korta dagar vilket sammantaget gör fisket svårt. Ofta är det ömsom köldgrader och ömsom töväder vilket gör att varken båtfiske eller isfiske går att göra på det sätt man önskar. Egentligen älskar jag att fiska året om men under de senaste åren har jag lärt mig att det brukar passa bra att ta en fiskepaus under just årets mörkaste veckor.Så vad gör man egentligen med all tid om man inte skall fiska? Något måste stilla abstinensen och det jag försöker arbeta med är att strukturera all utrustning och alla förberedelser inför den kommande säsongen.

    Svag skröpplig nattis hindrar även den bäste.
    Till att börja med brukar jag titta igenom alla mina spökombinationer. Jag kontrollerar att spöringarna är hela och att rullarna är servade och fungerar som dem skall. Därefter ser jag till att alla rullar är spolade med färsk lina och att alla spökombinationer harmoniserar med varandra. Det jag menar med detta är att ibland kommer man göra kombinationer av spön, rullar och lina som passar bättre eller sämre med varandra. Har man inte fått in känslan med ett spö eller en rulle kan det göra underverk att flytta runt rullen lite för att pröva på andra spön tills man hittar rätt. Jag har mer än en gång skarpt ogillat en rulle eller ett spö för att sedan slutligen älska produkten när den äntligen parats rätt.

    Att ha spö-rulle-lina i bra skick och som harmoniserar med varandra är A och O för att kunna koncentrera sig fullt ut i fisket. En rulle som Revo Toro Beast vill jag ha tjock lina och ett kraftig spö till. Som detta 225 g 8’6 Fantasista Beast med 0,35 mm Spiderwire. Underbar kombo!
    Det andra jag gör är att sortera upp alla beten och betesboxar som jag har. Efter decennium av intensivt fiskande har jag samlat på mig mängder av användbara beten men så många att dem kan bli ett problem att hålla reda på. För att lösa detta brukar jag ta av krokarna på de beten jag inte använder och spara alltsammans i en riktigt stor back. I övriga fiskelådor ligger enbart de beten jag använder för stunden men emellanåt tittar jag i någon av mina backar och det är inte sällan jag gräver fram någon riktig klassiker som får följa med på fiske igen. Förutom att sortera alla beten ser jag till att fylla på med tillbehör. Jag försöker alltid ha helt fyllda tillbehörsboxar med fjäderringar, beteslås, lekanden, tafsmaterial, spikes, sänken och annan förbrukningsmaterial som kommer behövas kommande säsong. Det är lika bra att skaffa allt sådant i stora kvantiteter på förhand för det är inte en fråga om utan när detta kommer behövas!
    Det tredje och mest traditionsenliga är nog att passa på att bygga ett par olika beten över jul. Det roliga med att bygga sina egna beten tycker jag är att man helt kan få chansen att pröva sina egna teorier. Nu under jul har jag passat på att bygga en serie vobblers som jag haft stor framgång med och fångat riktigt grov gädda. De tidigare föregångarna har alltid varit tysta men denna serie har olika sorters rasselkammare i sig som jag tänkte utvärdera.
    Skitfiske på er alla inför 2018 och kom ihåg att mycket av fångstresultatet faktiskt styrs av det ni redan gör nu!




    Läs mer på bloggen

  • #2
    Sista meningen är bara så bra! En sanning för all framtid.

    Kommentera

    Foton

    Collapse

    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

    Relaterat

    Collapse

    Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
    11 svar
    3 151 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E
     
    Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
    85 svar
    5 656 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Xerup
    av Xerup
     
    Startad av nybörjare-igen, 2023-01-30, 19:45
    26 svar
    2 225 visningar
    15 gillar
    Senaste inlägg anteman
    av anteman
     
    Startad av efc__, 2023-06-30, 23:15
    12 svar
    537 visningar
    2 gillar
    Senaste inlägg Flex
    av Flex
     
    Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
    15 svar
    1 420 visningar
    1 gilla
    Senaste inlägg Kolnej
    av Kolnej
     
    Arbetar...
    X